A koronavírus globálisan változtatta meg minden cég helyzetét, azonban ez nem ok arra, hogy felfüggesszük az online kommunikációt. Sőt, most kell a leginkább odafigyelni arra, hogy mit közvetítünk az ügyfelek, vásárlók felé.
Szinte minden cégre, márkára és vállalkozóra hatással van a jelenlegi járványügyi helyzet. Ez nehézséget okozhat nem csupán a profitszerzés, hanem a megfelelő kommunikáció esetében is. Az egyetlen lehetőség ebben az időszakban, ha az online csatornákat erősítik az offline helyett, így például aktívabban tartják a kapcsolatot a felhasználókkal a közösségi média felületeken.
Mutatunk néhány hasznos tanácsot, amit ebben az átmeneti helyzetben érdemes megfontolniaz online kommunikációban.
Alkalmazkodj!
Akár akatívan kommunikáltál korábban is a közösségi média platformokon, akár csak most kezdenéd el, nagyon fontos, hogy kapcsolatban maradj az ügyfeleiddel. Ebben a helyzetben ugyanis egyenesen megkövetelik, hogy a kérdéseikre és problémáikra választ kapjanak egy cégtől a lehető legegyszerűbb módon, így tehát a közösségi média menedzsment - akár egy ügynökség, akár Te magad végzed - ezekben a nehéz időkben kiemelt odafigyelést igényel. Ha nem adsz lehetőséget az online kapcsolatteremtésre, akkor a koronavírus-helyzet után megfeledkeznek rólad és a versenytársaid felé fordulnak majd.
A leghatékonyabb, ha a tapasztalataid és az ügyfelek kérdései alapján összeállítod, melyek a leggyakoribb kérdések, és ezekről Facebook vagy Instagram posztot írsz, vagy akár videóban válaszolsz ezekre, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek.
Az IKEA kommunikációja sok szempontból példaértékű, így most sem felejtkezik el a vásárlókról, hanem folyamatosan tájékoztatja őket Facebook oldalán arról, milyen feltételek mellett tudnak rendelést leadni.
Az eMAG pedig változatos és látványos infografikával mutatja meg a jelenlegi helyzetben a legfontosabb tudnivalókat.
Mutasd be az alternatívákat!
Egy teljesen offline működő cégnek nehézséget jelenthet átállni az online működésre, viszont ha már van egy kész terved arra, hogyan teszed ezt meg, akkor mutasd be az ügyfeleknek! A felhasználók ugyanis nem fogják tudni kommunikáció nélkül, hogyan érhetik el a termékeidet vagy a szolgáltatásodat továbbra is, így meg kell mutatnod nekik az új, online csatornán keresztül igénybe vehető lehetőségeket.
Jelenleg a vendéglátás az egyik legnehezebb helyzetben lévő szektornak minősül, azonban ez nem azt jelenti, hogy nem lehet megtalálni a módját annak, hogy a szolgáltatásokat továbbra is igénybe tudják venni a vendégek. Így tett többek között a budapesti Trattoria Pomo D’Oro étterem is, akiknek az ételeit már otthonunkban is megkóstolhatjuk
Viszont emellett számos személyi edző, fitness és jóga stúdió döntött úgy, hogy óráikat online tartják meg. Van, ahol ezek ingyenesen, bárki számára elérhetők, de vannak, akik inkább zárt Facebook csoportokban teszik ezeket közzé.
Fő a változatosság
A legtöbb helyen ugyan a koronavírusról kommunikálnak, de ez nem jelenti azt, hogy neked is csak erről kell beszélned. A közösségi média felületekre szórakozni, kikapcsolódni és informálódni járnak a felhasználók, így ne vedd el tőlük ezt a lehetőséget most sem. Ossz meg velük érdekes, informatív, humoros vagy edukatív tartalmakat, amelyek között szerepelnek képek, videók vagy infografikák. Ezekkel most tudod a legjobban elérni a potenciális ügyfeleket, hiszen sok időt töltenek Facebookon. A járványhelyzetnek pedig egyszer vége lesz, és ezek a tartalmak lesznek azok, amelyek segítségével hűséges ügyfelekké válhatnak a rajongóid, követőid.
Az Extreme Digital a Facebook kommunikációjában nagyon jól ötvözi az aktualitásokat és a humort. Teszi mindezt úgy, hogy közben az értékesítése sem tolakodó. Érdemes példát venni róluk, hogyan lehet változatosnak maradni a jelenlegi helyzetben.
Legyél empatikus!
Ma már nagyon sok lehetőség van arra, hogy a frontvonalban dolgozókat vagy a rászorulókat támogassuk, így ha a céged megteheti, akkor csatlakozz egy meglévő kezdeményezéshez vagy indíts újat, és segíts ott és úgy, ahogyan lehetőséged van rá. Ha pedig nem áll módodban semmilyen felajánlást tenni, akkor oszd megezeket a követőiddel, hogy minél többen értesüljenek az ilyen jellegű lehetőségekről, és hogy Te is hozzájárulj így a segítő kampányok sikeressségéhez.
Szintén az IKEA bejegyzését szeretnénk megmutatni, amivel amellett, hogy összefogásra buzdítanak, azt is bemutatják, hogy ők mivel járulnak hozzá jelen helyzetben az egészségügyi dolgozók családjainak védelméhez.
Adj tippeket!
A tanácsok minden helyzetben hasznosak, nincs ez most sem másképpen. Gondold végig, hogy melyek azok a hasznos tippek, melyek érdekelhetik az ügyfeleidet, és oszd meg velük. A legjobb, ha ezeket úgy tudod kommunikálni, hogy az a termékedhez, szolgáltatatásodhoz köthetők. Ezen felül akár motivációs vagy otthoni testmozgásra buzdító ötleteket is közzé tehetsz.
Az ALDI Magyarország Facebook oldalán például recepteket oszt meg, amiket bárki könnyedén elkészíthet.
A koronavírus-helyzet mindenki számára nehéz, viszont nem szabad elfelejteni, hogy ez sem tarthat örökké. Most talán mindennél fontosabb a minőségi és rendszeres online kommunikáció, azért, hogy a cégként ne tűnj el a potenciális ügyfelek térképéről, és akkor is eszükbe juss, amikor rendeződik a helyzet. Ha úgy gondolod, hogy a céged online kommunikációjában is tudunk segíteni, keress minket bátran!