Mit szólnál, ha adnánk egy eszközt, amivel minden üzleti kérdésben alapos döntést hozhatsz? Egy jó üzleti terv pontosan ilyen: segíti a cégvezetőt az összes döntési helyzetben. De mit tartalmaz pontosan, és milyen helyzetekben tud segíteni? Mik a leggyakoribb hibák, amiket elkövethetünk az elkészítése során? Olvasd tovább blogbejegyzésünket, töltsd ki az általunk kidolgozott üzleti terv sablont, és minden kérdésedre választ kapsz!

Mikor készítsünk üzleti tervet?
Üzleti tervre minden vállalkozásnak szüksége lehet, legyen az indulás előtti fázisban lévő vagy már több éve működő vállalkozás. Az üzleti terv a vállalkozás minden szakaszában segít, hogy tisztábban lássuk saját helyezetünket, céljainkat. Így igaz ez az egyre gyarapodó webshopokra is, amik esetében vannak speciális kérdések, amiken érdemes gondolkodni az üzleti terv készítése során. Ebben a blogcikkben megmutatjuk az sikeres üzleti tervkészítés csínját-bínját, valamint kitérünk a webshopokat érintő sajátosságokra is, hogy eredményesen üzemeltethesd a vállalkozásodat az online térben.
Mi az, amiben segít egy üzleti terv?
Talán könnyebb lenne azt kérdezni, hogy mi az, amiben nem?
Az üzleti terv a legjobb eszköz arra, hogy részletesen átgondoljuk a vállalkozás működését az elejétől a végéig, éskülönböző ötleteinkből, elképzeléseinkből kiforrott, egymással összefüggő koncepciót alkossunk. A folyamat végére így képesek leszünk egy teljesen külső szemlélőnek is átfogóan és érthetően bemutatni a vállalkozásunk működését.
Emellett az sem utolsó tényező, hogy a üzleti terv segít kijelölni a szervezeti célokat, és ezáltal egy hullámhosszra terelni a cégnél dolgozókat, hogy mindenki ugyanazon elvek mentén, közös nevező alapján cselekedjen.
A jó üzleti terv felfedi a vállalkozásunk erősségeit és fejlesztendő területeit is. Ha alaposan végezzük, akkor általa megismerhetjük a piaci helyzetünket, versenytársainkat és azon lehetőségeket, amelyekkel versenyelőnyre tehetünk szert. Továbbá segít felkészülni a várható kihívásokra, megoldandó feladatokra is, így azokkal nem a működés során kell először szembesülnünk.
#m1-p#Az üzleti terv tehát sokoldalú mankó lehet egy cégvezető kezében, amihez bármikor nyúlhat, ha döntési helyzet előtt áll. ##
Alkalmazásával hatékonyan jelölhetünk ki elérendő célokat és ezekhez kötődő mérőszámokat, amikkel nyomon követhetjük, hogy ezek irányába halad-e a cég.
Kinek írjuk az üzleti tervet?
Mivel az üzleti terv kicsit olyan a vállalkozásoknak, mint egy önéletrajz a munkavállalóknak, ezért érdemes tudatában lenni annak, hogy ki az, aki végül elolvassa - hiszen mást kell kiemelnünk egy befektetőnek, mint egy újonnan csatlakozó kollégának.
Alapvetően három célközönsége lehet egy üzleti tervnek:
- Befektetők: Ide sorolhatunk bárkit, akitől pénzbeli vagy szellemi tőkére szeretnénk szert tenni. Legyen az kockázati befeketető, pályázatelbíráló vagy egy külső tanácsadó. Számukra a cél, hogy teljes egészében megértsék a belső célokat, eredményeket.
- Kollégák: Legyen az társtulajdonos vagy új csapattag, üzleti partner. Számukra a legfontosabb a belső folyamatok megértésén túl az, hogy mindannyiuk számára átlátható, egyértelmű legyen a vállalkozás célja és jelenlegi helyzete. Mindenki tisztában legyen azzal, hogy mi az ő szerepe a működésben, és mit kell tennie a sikeres üzemeltetés érdekében.
- Cégvezető: Talán meglepő lehet, de a cégvezető is egy közönség, annak ellenére, hogy ő írja az üzleti tervet. Egy jó üzleti terv megírása után az eddig csak a fejünkben lévő rendszerezetlen gondolatok rendezettebb formát kapnak, és tisztábban láthatjuk vállalkozásunk jelenlegi helyzetét, jövőbeli céljait.
Milyen pontok kellenek egy üzleti tervbe?
A különböző szakirodalmakban más-más felsorolásokkal találkozhatunk, de ha átfogóan vizsgáljuk a témát, akkor ezeket a fő témákat érdemes mindenképpen megjelenítened az üzleti tervedben:
1. Vezetői összefoglaló
Ha az üzleti tervünket mások is el fogják olvasni, akkor érdemes egy vezetői összefoglalóval kezdeni, melynek két fő célja van. Egyrészt megjeleníti az üzleti tervünk legfontosabb elemeit - hiszen egy befektetőnek nem minden esetben van annyi ideje, hogy elolvassa a teljes üzleti tervünket, őt már a vezetői összefoglalóval képbe kell helyezni, hogy tudja, miről szól a befektetési lehetőség. A másik cél pedig az, hogy felkeltsük az olvasó érdeklődését, ösztönözzük, hogy továbblapozza a tervünket.
Egy vezetői összefoglalóban megjeleníthetjük:
- A vállalkozásunk alapkoncepcióját, azt, hogy ez milyen fogyasztói problémát old meg, és hogyan illeszkedik a jelenlegi piaci környezetbe.
- Milyen termékekkel vagy szolgáltatással adunk megoldást a fentebbi fogyasztói igényre.
- Kik a célcsoportunk, nekik miért lenne jó a mi termékünk vagy szolgáltatásunk.
- Valamint ne felejtsük ki az alapvető pénzügyi adatainkat, mint például a várható megtérülést, bevételt és profitot sem, ami miatt egy befektetőnek érdekes lehet az anyagunkat továbbolvasni.
2. Vállalkozás bemutatása
Ebben a szekcióban mutathatod be, hogy mivel is foglalkozik a vállalkozásod, honnan jött az ötlet, hogy ezzel szeretnél foglalkozni. Milyen piacot célzol meg, milyen iparágban működik a céged, esetleg milyen egyedi értékesítési tulajdonság (USP) az, ami megkülönböztet a versenytársaktól. Ilyen tulajdonság lehet a webshopok esetében a versenytársakhoz képest gyorsabb kiszállítás, gyorsan reagáló ügyfélszolgálat, valamilyen egyedi webdesign vagy egyedi termékfejlesztés.
Ebben a szakaszban érdemes elgondolkodni a víziódon és missziódon, valamit azon vállalati értékeken, amelyek fontos szerepet játszanak a vállalkozásod eredményes működésében.
A misszió vagy küldetés megmagyarázza a szervezet szerepét a világban, azokat az értékeket, amik alapján a vállalat működik. A vízió vagy jövőkép megalkotásakor pedig egyfajta célt, elérendő állapotot kell kitűznöd, amihez folyamatosan közeledni tudsz a rövidebb és hoszabb távú stratégiáddal.
Nézzük meg ezt egy példán keresztül az Amazon segítségével:
- Misszió: „A fogyasztók kiszolgálása online és fizikai üzleteken keresztül, összpontosítva a választékra, az árra és a kényelemre.”
- Vízió: „Víziónk az, hogy a Föld leginkább ügyfélközpontú vállalata legyünk, ahol a vásárlók mindent megtalálhatnak és felfedezhetnek, amit csak szeretnének online vásárolni, és igyekszünk a lehető legalacsonyabb árakat kínálni ügyfeleinknek.”
Neked is valami hasonló jutott eszedbe az Amazonról? Akkor jó egy misszió és vízió, ha hiteles és valóban törekszünk arra, hogy ezen értékek és célok mentén irányítsuk a céget – legyen szó kisebb webshopokról vagy óriásokról, mint az előző példa esetében.

3. Iparági helyzet elemzése
Fontos felmérnünk a makrokörnyezetet, amiben a vállalkozásunk működni fog, illetve a piac aktuális helyzetét ahhoz, hogy megbizonyosodjuk róla, hogy az általunk eladni kívánt terméknek vagy szolgáltatásnak lesz létjogosultsága és jövője. Ehhez alapos kutatást érdemes végezni, amelyen belül többek között meghatározzuk a potenciális piacméretet, hiszen fontos tudnunk, hogy körülbelül mennyien tarhatnak igényt a szolgáltatásunkra, és kikért kell versenyeznünk a versenytársakkal.
Ha már versenytársak: az iparági elemzésben fontos, hogy megismerjük az adott piac fő szereplőit, azonosítsunk versenytársakat, akikkel egy célcsoportért küzdünk. Azt is érdemes elemezni, hogy az adott iparágat inkább csak nagyobb cégek domininálják, vagy kisebb szolgáltatóknak is jut a tortából.
Hasznos, ha elemezzük a különböző szereplők szolgáltatásait, működési elveiket, az iparági trendeket és elgondolkodunk azon, hogy ezek közül mi mit tudunk beépíteni a saját működésünkbe, avagy mi miben szeretnénk mások lenni, mivel tudunk versenyképesebbé válni.
4. Termék vagy szolgáltatás bemutatása
Ebben a pontban kell minél részletesebben bemutatnod a terméked vagy szolgáltatásod.
Mi az a fogyasztói probléma, amire megoldást adsz? Ez egyedi megoldás, vagy már vannak alternatívák a piacon? Nem baj, ha igen, viszont akkor érdemes valahogyan differenciálnod magad a többiektől, akár árban, akár jobb vevői élmény nyújtásában, esetleg valamilyen különleges designnal.
Ebben a szekcióban fejtsd ki, hogy egy termék esetében például vállalsz-e garanciát, milyen alapanyagokból készül majd, mekkora lesz, milyen lesz a csomagolása, egy vagy több változat lesz-e belőle. Minél átfogóbban, részletekbe menően tudod bemutatni, annál jobb. Ennek a fejezetnek a célja, hogy egy teljesen kívülálló személy is el tudja képzelni, hogy mit szeretnél árulni.
5. Marketingterv
Marketing ügynökségként természetesen ez a legkedvesebb és legizgalmasabb fejezet számunkra, melynek célja, hogy megtervezd, hogyan juthatsz el a vásárlóidhoz.
Egy fizikai üzlettel ellentétben a webshopokba nem tudnak csak betévedni az emberek, ha éppen arra járnak, így rendkívül fontos, hogy átgondold, ki a te célcsoportod, kiknek lehet hasznos a terméked vagy szolgáltatásod, és tudatosan megtervezd, hogy milyen csatornákon, milyen eszközökkel szeretnél eljutni hozzájuk, vásárlásra ösztönözve őket.
Van előnye is annak, hogy online környezetben működik a vállalkozásod: a mai technológiának köszönhetően részletekbe menően vissza tudjuk követni, hogy egy adott online reklámkampány hány embert ért el, és mennyien keresték fel ennek hatására az oldaladat, vásároltak nálad.
Nézzük, milyen marketinglehetőségek segíthetnek egy webshop sikeressé tételében
- Content marketing: Közzétehetsz a honlapodon és más online felületeiden (közösségi médiában, hírlevelekben, applikáción) olyan blogbejegyzéseket, e-könyveket, videókat és más tartalmakat, amelyek a célcsoportod számára releváns és értékes információkat tartalmaznak.
- Közösségi oldalak: A közösségi médiában való jelenlét is bizalmat kelt a vásárlókban, ezen felül kitűnő lehetőség, hogy egyszerre építsd a márkád és webshopod hűséges követői bázisát. A különböző közösségi oldalakon organikusan és fizetett hirdetések által is elérhetsz embereket.
- Fizetett online hirdetések: Ma már több platformon is célzottan hirdethetsz, amivel pontosan azokat az embereket érheted el, akiknek releváns és értéket képvisel a terméked vagy szolgáltatásod.
- SEO: Amikor rákeresünk egy adott termékre vagy szolgáltatásra, akkor azt szeretnénk, hogy a mi oldalunk minél magasabban jelenjen meg a találatok között. Pontosan erre ad megoldást a SEO, amely különböző kulcsszavakkal, tagekkel és egyéb eszközökkel tudja támogatni weboldalad organikus (azaz nem fizetett) megjelenéseinek növekedését.
- E-mail marketing: A jelenlegi és potenciális ügyfeleiddel az egyik legjobb kapcsolattartási eszköz, egyben tartalommarketing-eszköz (lásd fentebb: content marketing). Tájékoztathatod vásárlóidat aktuális ajánlataidról, új termékekről vagy bármilyen más hírről, és ezzel bíztathatod őket weboldaladad felkeresésére
- Affiliate marketing: Ismerős a helyzet, hogy a különböző videókban, posztokban, blogbejegyzésekben pontosan tudjuk, hogy az adott tartalomgyártó milyen márkájú eszközöket használ, milyen boltból származó ruhákat visel? Ez nem véletlen, a webshopok számára nagy lehetőséget jelent, ha egy nagy eléréssel rendelkező egyén (influenszer) vagy cég ajánlja a termékét saját tartalmaiban, jutalékért cserébe.

6. Működési terv
Ez a kérdés bármely érettségi szakaszban lévő vállalkozás számára hasznos lehet, legyen az egy most induló vagy már egy évek óta működő cég. A működés átgondolása lehetőséget ad arra, hogy a leghatékonyabb termeléssel, mindennapi működéssel tudjunk üzemelni. A működés kapcsán az alábbi kérdéseken ajánlatos gondolkodnod:
- Előállítás: Ha termékeket forgalmazol, akkor azokat te fogod “házon belül” gyártani, vagy esetleg a bérgyártás lehet kedvezőbb? Az egész legyen bérgyártásban, vagy csak egy adott szakasz, és te fejezed majd be a félkész termékeket?
- Technológia, szoftverek: Milyen szoftverekre van szükséged az értékesítéshez? A weboldaladat te készíted el, vagy szakértő segítségét kéred? Hogyan fognak fizetni a vevők? A termékeid előállításához milyen technológia szükséges?
- Logisztika: Hogyan és honnan érkeznek majd a (fél)kész termékeid? Mennyi idő, amíg megérkeznek a termékek vagy alapanyagok a beszállítótól? Kell-e raktár ezek tárolásához? Miben lehet szállítani a termékeket, milyen csomagolást igényelnek? Hogyan jutnak el tőled a vásárlóig a megrendelt termékek? Milyen visszaküldési lehetőségek legyenek?
7. Szervezeti felépítés
#m1-y#”Ha gyorsan akarsz menni, menj egyedül! Ha messzire akarsz jutni, menj együtt másokkal!”##
Egy webshopot eleinte egyedül, családon belül is el lehet kezdeni, de egy idő után, különösen ha sikeresen működik, elengedhetetlen, hogy bővüljön a csapat.
Egy üzleti tervben fontos, hogy átgondoljuk milyen kompetenciákra, milyen tudású emberekre lehet szükségünk a vállalkozás sikeres üzemeltetéséhez. Ezenfelül azt is fontos tisztázni, hogy ezek az emberek milyen szervezeti struktúrában dolgozzanak: kinek milyen feladat- és felelősségi körei vannak, miért lehet számonkérni, milyen visszajelzési kötelezettségei vannak. Mindent saját házon belül szeretnétek megoldani, vagy szerveztek ki feladatokat például ügynökségeknek?
Ha többen is tulajdonosok vagytok a vállalkozásban, akkor célszerű tisztázni, hogy köztetek van-e valamilyen hierarchia, vagy egyenlő partnerként próbáltok működni. Ki hozza meg a végső döntéseket? Kinek van aláírási joga? Hány százalékban részesültök a vállalatból?
Ha egy befektető is megnézi az üzleti tervet, akkor ez a fejezet azért is hasznos, mert itt tudod bemutatni a csapatod, és hangsúlyozni, hogy ki miben kompetens, milyen előzetes tapasztalata van már a területen. A cél, hogy meggyőzd az olvasót, hogy a Te csapatod valóban képes arra, hogy sikerre vigye ezt a vállalkozást, érdemes befektetnie.
8. Pénzügyi terv
Ha elindítunk egy webshopot, akkor nem titkolt célunk, hogy az profitábilisen működjön. Viszont ezt érdemes pénzügyi adatokkal, számításokkal is alátámasztani. Elsőre nehéznek tűnhet pontos becslést adni a webshop várható működése kapcsán, azonban nem érdemes spórolni az energiával, mivel jobb, ha még itt derülnek ki a vállalkozás gyenge pontjai, nem a működés során.
Egy induló vállalkozásnál különösen fontos, hogy átgondoljuk, mekkora kereslet várható, milyen bevételi forrásaink lesznek, és amíg ezek megérkeznek, addig miből fogjuk finanszírozni a vállalkozás mindennapi működését. Mennyi termék vagy szolgáltatás értékesítésére van szükség ahhoz, hogy megtérüljön a kezdeti befektetésünk?
A kiadási oldalon vizsgáld meg, hogy milyen induló költségekre lehet számítani. Mekkorák lesznek a működési költségeid?
Ha ez megvan, azt is becsüld meg hogy alakulnak várhatóan a bevételeid. Mekkora keresletet jósolsz a termékeidnek vagy szolgáltatásaidnak? A potenciális felhasználók mekkora részét érheted el? Mennyien és milyen gyakran vásárolnak majd tőled? Milyen áron értékesíted a termékeidet, szolgáltatásaidat? Mekkora profitra tehetsz szert ebből? Ezek a bevételek és költségek mennyire rendszeresen jelentkeznek?
Ha az összes kérdést átgondoltad, akkor készíthetsz cash-flow- vagy eredménykimutatást, de akár költségtervet is, hogy egy helyen láthasd az összes pénzügyi adatodat.

9. Befektetési igény
Ez a fejezet csak akkor szükséges, ha valamilyen befektetésre vagy hitelre van szükséged, és az üzleti tervedet egy befektető vagy hitelintézet olvassa el. Itt részletezheted, hogy mekkora összegre van szükséged, és azért hány százalékot tudsz adni a vállalkozásból, mikorra tudod visszafizetni, amennyiben hitelről beszélünk.
Itt mutathatod be azt is, hogy a kapot összeget mire használnád, hogyan járulna hozzá a vállalkozás fejlődéséhez.
Gyakori hibák az üzleti terv elkészítése közben
Felületes kutatás: Egy jó üzleti tervhez elengedhetetlen az átfogó kutatás, hiszen ez az, ami alapján alapos döntéseket tudunk hozni, pontosabban tudunk becsülni. Így ezen, még ha sok időt és energiát is igényel, nem érdemes spórolni.
Irrealitás: Az üzleti terv akkor tud segíteni, ha reálisan látjuk a vállalkozásunkat, a saját potenciálunkat. Különösen fontos, hogy ne legyünk túl pozitívak a pénzügyi adatok vagy a piaci pozíció meghatározása kapcsán, hiszen attól, hogy valamilyen szám jól néz ki a papíron még közel sem biztos, hogy az olyan könnyen teljesíthető, különösen egy vállalkozás kezdeti szakaszában.
Gyengeségek rejtegetése: Természetesen mindig a legjobb formánkat szeretnénk mutatni, azonban egy üzleti terv fontos része az is, hogy tisztában legyünk a gyengeségeinkkel, mert ha már tudunk róla, akkor a következő lépés lehet ezek fejlesztése is. A gyengeségek megemlítése a befektetőkben is bizalmat kelthet: sokkal jobb megoldás pár mondatban beszélni ezekről is, mint rejtegetni őket.
Fiókban hagyás: Ha egyszer megírtunk egy ilyen tervet, akkor használjuk is azt a vállalat vezetéséhez, és vegyük figyelembe a különböző rövid és hosszú távú stratégiák kialakításakor!
#m1-p#Bizonyos időközönként érdemes frissíteni az üzleti terv egyes részleteit.##
Különösen akkor, ha bármilyen változás megy végbe a vállalkozás életében, hogy mindig felkészültek lehessünk az aktuális kihívásokkal szemben.
Hogyan kezdj neki?
Elsőre talán ijesztőnek tűnhet, hogy mennyire sokrétű egy üzleti terv, viszont pontosan ezért tud sokat is segíteni.
Ma már léteznek egyszerűbb eszközök is erre a célra, mint a business model canvas, amely hasonló az üzleti terv felépítéséhez, és amely jó kiinduló alap lehet egy sikeres üzleti tervhez is.
Kezdj el te is ebben gondolkodni: a sorszámok alapján töltsd ki az egyes részeket, és utána a részletesebb munka is könnyebben fog menni!

Összegzés
Az üzleti terv elkészítése tehát egy komplex folyamat, ami időt és energiát igényel, azonban hosszú távon kifizetődő befektetés, hiszen a segítségével több nehézséget már a tervezés során megelőzhetünk. Ezenfelül egy olyan kapaszkodó lehet, amihez bármikor nyúlhatunk a vállalkozás bármely életszakaszában. Egy jó üzleti terv sokat segít hitelesen bemutatni a cégünket egy külső szemnek, legyen az újonnan csatlakozó csapattag vagy befektető.
#promobox#Készen áll az üzleti terved? Mi örömmel segítünk online marketinged tervezésében és hatékony kivitelezésében!##