Az "online marketing" kifejezés hallatán a laikusok sokszor egy mágikus dobozra gondolnak, aminek működését senki sem ismeri igazán. Bár ma már több online marketing eszköz AI-vezérelt, a mágikus doboz működésénél azért szerencsére nagyobb betekintésünk van abba, mi-hogyan működik ebben a kiterjedt gépezetben. Elmondhatjuk, hogy az online marketing inkább egy tőzsdei hosszú távú befektetésre hasonlít. Hasonlatokkal persze könnyű dobálózni - ha kíváncsi vagy a mögöttük rejlő miértekre is, olvass tovább!
Miért kell az online marketinget bármihez is hasonlítani?!
Kérdezhetnéd… A hasonlatok azért hasznosak, mert egy nehezen megfogható, idegen dolgot jobban átláthatunk, ha egy ismerősebb környezetbe helyezzük.
#m1-p#A jobb megértés pedig okosabb döntésekhez, holisztikus nézőponthoz segít hozzá minket.##
Ezért szeretnénk egy kicsit a tőzsde és a hosszú távú befektetések vizeire evezni és láttatni, hogy az online marketing korántsem egy misztikus, szerencsés vagy szerencsétlen véletleneken alapuló tevékenység, sőt! A tőzsde száraz számain és kilátásain kersztül érthetjük meg jobban a működését.
Kezdjük ott, hogy milyen célok vezérlik a cégeket, ha fejlődni szeretnének. A célokon végigszaladva láthatjuk is, hogy miért hosszú távú ez a befektetés: ezeket a célokat csakis kitartó munkával, hónapok vagy inkább évek alatt érhetjük el.
Márkaépítés
A vevők/ügyfelek bizalmának és hűségének elnyerése az egyik legnehezebb feladat a marketingben. Kitartó tartalomkészítéssel, aktív online jelenléttel és hatékony hirdetésekkel érhetjük el. Aki készített már 6 hónapnál tovább közösségi média tartalmakat, az átérezheti, hogy micsoda munka megvalósítani a posztokat, ébren tartani a már elnyert érdeklődők figyelmét és újakat bevonzani.
#m1-y#A márkaépítés emiatt kifejezetten nagy befektetést igényel, megtérülését pedig csak közvetetten tudjuk mérni.##
SEO és tartalommarketing
Mindkettő arról híres, hogy hatását csak hónapok múlva érzékeljük. Abban viszont különböznek, hogy míg a SEO tevékenység eredményét teljesen egzak módon, számszerűen mérhetjük, a tartalommarketingnél csak közvetett mutatók állnak rendelkezésünkre
Vevő-/ügyfélmegtartás
Vevőket vagy ügyfeleket könnyen és gyorsan szerezhetünk egy-egy jól irányzott online kampánnyal.
A kunszt a megtartásban van, ehhez pedig folyamatos, hosszú távú, értékesítési tölcsérre alapuló marketing tevékenység szükséges.
A jó hír az, hogy a vevőszerzés és -megtartás folyamatát lehet automatizálni. Egy egyszeri nagyobb befektetés után jól mérhető, magas megtérülést biztosító vevő-/ügyfélkört építhetünk ki, mely folyamatosan bővül hosszabb távon is. Az így megszerzett saját adatbázis pedig hab a tortán.
Adatvezérelt marketing
Ha az adatvezérelt marketing hívei közé tartozunk (mi a Selectornál igen), akkor a hosszú hónapok, évek alatt begyűjtött adataink masszív erőforrást biztosíthatnak. Persze nem mindegy, hogy ki elemzi őket…
Az adatok tapasztalatok, a tapasztalatok összevetése az új online marketing trendekkel pedig kijelöli számunkra az online marketing sarkcsillagát, vagyis az irányt, ami felé haladnunk kell.
Historikus adatok gyűjtéséhez pedig időre van szükség…
Fenntartható versenyképesség
Az induló vagy 1-2 éve működő cégek általában arra koncentrálnak, hogy hogyan tudják viszonylag rövid idő alatt felfuttatni tevékenységüket. Azonban hibát követnek el azok, akik a stratégiájukba nem veszik fel legalább vázlatszerűen, hogy mi fog történni, amikor már dübörög a cég és gomba módjára kezdenek szaporodni a versenytársak. Érdemes ezzel a szakasszal is számolni, mert befolyásolhatja a kezdeti szakaszban hozott döntéseket is.
Az online marketing és a tőzsdei befektetés párhuzama
Most már tudjuk, hogy miért kell hosszú távú befektetésként gondolni az online marketingre. De miért és miben hasonlít a tőzsdére online marketing tevékenységünk? Meglepő módon számos párhuzamot vonhatunk közöttük, és a döntéshozatal is hasonlóan alakul e két tevékenységben.
Befektetés és megtérülés
Stratégiai céljaink mindenképpen hosszú távú befektetést kívánnak meg, de ha az online marketinget elemeire szedjük, akkor azért vannak eszközök, melyek rövid távon is működnek.
Gondoljunk csak egy nagyobb büdzsét költő, 2 hónapos (pl. karácsony előtti) PPC kampányra egy webshop esetében. Egy ilyen akciót önmagában is lehet elemezni és egyértelműen összemérhetjük a befektetett erőforrásokat és a megtérülést. Nyilvánvaló, hogy ebben az esetben jóval nagyobb megtérülést várunk el, mint a hosszabb távú befektetéseinknél, összességében azonban kevesebb pénzt fektetünk be.
Kockázatkezelés
A tőzsdéhez hasonlóan az online marketingben is érvényes, hogy minél magasabb értékű a befektetés és minél rövidebb a befektetési idő, annál kockázatosabb egy-egy tevékenység. Ugyanakkor a magasabb kockázat vállalása általában magasabb haszonhoz vezethet.
Például ha egy új terméket szeretnénk bevezetni, kevés adat áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy az első naptól kezdve jól működő kampányt indítsunk. Az új termékkel azonban az a célunk, hogy letaroljuk a piacot, ezért már a kezdetektől magas büdzsével indítjuk a kampányokat. Ezzel nagy kockázatot vállalunk, hiszen nem tudjuk, hogy megfelelő-e a célközönség, az üzenet, a platform, a kampánytípus, egyáltalán szeretni fogják-e a vásárlók az új terméket. Mire elég adatunk lesz, hogy optimalizálni tudjunk, addigra több millió forintot is elkölthetünk.
Ha azonban bejön a kampány és a termék is kiváló, akkor már az első időktől magas megtérülést, nagy forgalmat várhatunk, sőt, akár versenyelőnyhöz is juthatunk azáltal, hogy a csapból is a mi termékünk folyik.
Időzítés
A tőzsdei időzítés fontosságát jól ismerhetjük a brókerek életét bemutató filmekből. A PPC területén pedig a szakkifejezések is a tőzsde világából érkeztek (pl. licit, licitplafon, licitstratégia).
Itt adott pillanatban, gazdasági és marketing környezettől függően alakulnak a CPC-k, és igaz, hogy mára automatizált a rendszer, de technikailag percenként sok száz döntés születik meg arról, hogy milyen összegért hirdethetünk.
Az időzítés azonban a SEO és a social kommunikáció területén is kulcsfontosságú lehet. Például nagyon mellé lőhetünk, ha a “black friday” kulcsszóra október közepén kezdünk el koncentrálni. Az óriási versenyben lévő kulcsszavakhoz több évnyi folyamatos SEO tevékenységre is szükség lehet.
A social kommunikációval pedig kiegészíthetjük a PPC kampányokat, ráerősíthetünk azokra az üzenetekre, amiket a hirdetésekben használunk, vagy épp kulcsszóötleteket adhatunk érdeklődőinknek edukációs posztok segítségével.
Változás-alkalmazkodás
Az időzítés témájánál volt már szó arról, hogy a licitálás módszere alapvetően a tőzsdei világból érkezett az online marketing platformokra.
A versenytársak száma és összetétele, a tágabb gazdasági és/vagy politikai környezet (gondoljunk csak a választási kampányokra, amelyek tartósan felkorbácsolják a hirdetési költségeket) állandóan változóban van.
Amikor a hirdetésünk megjelenhet, abban az egy pillanatban az algoritmus számba veszi, hogy ki licitál még ugyanabban a “kereskedésben”, mint mi, és mi meddig vagyunk hajlandóak elmenni, milyen licitstratégiát alkalmazunk. Ez az állandó változás-alkalmazkodás páros tartja fenn a PPC hirdetési platformokat.
A social kommunikációban nem a számok, hanem inkább a mondanivalók versenyeznek. Ha reagálunk egy-egy versenytársunk kommunikációjára, az hatással lehet az egész marketing gépezetre (lásd: Lidl Facebook poszt).
A SEO alapja sem más, mint a versenytársakhoz viszonyított helyzetünk, amin változtatni szeretnénk.
Alapvetően a változás-alkalmazkodás tartja folyamatosan lendületben a piacokat, akár tőzsdéről, akár marketing-vezérelt cégekről beszélünk.
Összegzés
Az online marketing komplex, nehezen átlátható világ, de azért nem egy mágikus doboz. A tőzsde és a hosszú távú befektetések hasonlatán keresztül jobb rálátást kaphatunk, ezáltal pedig cégvezetőként vagy marketingvezetőként megalapozott döntéseket hozhatunk és reálisabb elvárásokat támaszthatunk partnereink felé.
Ha jól felépített stratégia mentén, a hosszabb távú célokat is szem előtt tartva haladunk online marketing tevékenységünkkel, akkor hosszú távon, alacsony kockázattal egyre magasabb megtérülést érhetünk el. Nem utolsó sorban pedig fenntartható versenyképességet is kialakíthatunk rohamosan változó világunkban.
#promobox#Ha te is az adatvezérelt marketing, az alacsony kockázat és a stabil megtérülés pártján állsz, keresd a Selector szakértő csapatát, akik komplex online marketing stratégiát készítenek Neked!##