Gondoltál már arra, hogy miért olyan sikeresek a nagy webshopok, mint az Amazon vagy az eMAG? Nem, nem csak a termékeik miatt – hanem mert pontosan tudják, mit mérjenek, és mit kezdjenek az adataikkal. Ha te is szeretnéd, hogy a webshopod ne csak egy legyen a sok közül, hanem tényleg kitűnjön, itt az idő, hogy megbarátkozz a KPI-okkal, azaz a kulcs teljesítménymutatókkal!

KPI-ok, a webshopod legjobb barátai
CR, AOV, CRV… az ezekhez hasonló, elsőre értelmetlennek látszó KPI-ok megismerése és használata sokaknak örök mumus, pedig jobb rájuk úgy gondolni, mint egy új barátra: ha megismered és jól bánsz vele, szebbé teszi a mindennapjaidat. Ebben a cikkben könnyű számolásokkal és tippekkel igyekszünk segíteni, hogy adatokra támaszkodó, jó döntéseket hozz akkor is, amikor a webshopodra kerül a sor!
Mire használhatod őket?
Inkább mire nem?
Amint megtalálod a webshopod céljaihoz leginkább passzoló mutatókat, GPS-ként irányít az e-kereskedelem útvesztőjében és azt is megmutatja, mikor érdemes újratervezned, és más irányba folytatni utadat.
Ha tudni szeretnéd, hogy hányan kattintanak a hirdetéseidre, és abból hányan vásárolnak ténylegesen, vagy azt, hogy melyik kampányod hozta a legtöbb bevételt a megfelelő teljesítménymutatóval, pikk-pakk fényt deríthetsz rá.
De ne aggódj, nem fogunk számokkal és táblázatokkal elárasztani! Ebben a cikkben egyszerűen és érthetően elmagyarázzuk, miért fontosak a KPI-ok, és melyeket érdemes figyelned.
Készen állsz? Akkor vágjunk bele!

Mik a legfontosabb KPI-ok, ha webshopod van?
Íme egy összefoglaló táblázat - utána pedig lássuk pontról pontra, részletesen, hogy mit kell tudnod az egyes KPI-okról!
1. Forgalom és a látogatóid - hiszen az első benyomás mindent visz
Mindenképpen egy jó kiindulási pont a webshopod látogatottságát felmérni - és ilyenkor nemcsak a számok számítanak, hanem azok az apró jelek is, amik segítenek megérteni, hogy miért nem lesznek a látogatókból vásárlók.
Ezt akár webshop-motorod saját adminfelületén, akár (mi ezt javasoljuk) a Google Analytics 4 rendszerében nyomon követheted.
Akárhol is nézed az eredményeidet, ne csak azt figyeld, hányan látogatják meg az oldaladat, hanem az is fontos, hogy hogyan viselkednek ott! Ez segít megérteni, hogy egyes döntéseid, kampányaid mennyire hatékonyak. Ilyenkor derülhet fény arra, hogy esetleg nem is az eredeti célközönséged találja meg leggyakrabban az oldaladat.
Ha a forgalmat szeretnénk KPI-okkal mérni, két nagyon fontos mutató a Bounce Rate, vagyis a visszafordulási arány és a Traffic Sources, vagyis hogy melyik csatornáról érkeztek a vásárlóid.
Először nézzük meg közelebbről a visszafordulási arányt. Ha a látogatók gyorsan elhagyják az oldaladat, akkor valószínű, hogy nem találnak releváns tartalmat vagy nem azt, amit vártak. Ebben nemcsak a szövegek, hanem a design, a navigáció és az oldal sebessége is közrejátszhatnak - egy UX, azaz felhasználóiélmény-kutatás segíthet feltárni, hol veszítesz értékes látogatókat.
A forgalmad megértéséhez fontosak a csatornák, vagyis a traffic sources - nem mindegy ugyanis, hogy organikus keresésből, fizetett hirdetésekből vagy közösségi médiából jönnek-e a látogatóid.
Emellett azt is fontos megértened, melyik csatornád milyen minőségű (mennyire releváns) látogatókat vonz a webshopodba, hiszen ez alapján szervezheted az egyes csatornákra fordított erőforrásaidat is. Például ha a social media oldalad sok látogatót vonz a webshopodba, próbáld még jobban kihasználni a potenciálját fizetett hirdetésekkel vagy egyéb eszközökkel, amelyekkel növelheted elérésedet.
Ha viszont úgy látod, organikusan (azaz fizetett hirdetések nélkül) alig érkezik forgalom az oldaladra, a fizetett kampányok mellett egy jól működő, erős SEO, azaz keresőoptimalizálási stratégia is kulcsfontosságúak abban, hogy webshopod látható legyen az online térben.
2. Vásárlók és kosaraik - minden kattintás számít
Ha tudni szeretnéd, hogy a látogatóid hány százaléka válik vásárlóvá, most a Te KPI-od következik: az úgynevezett Conversion Rate, vagyis konverzációs ráta. Az elnevezése talán segít megérteni, miért használtuk a KPI-okra a “mumus” szót, de nem szükséges tartani tőle, mert a számítás ilyen egyszerű:
#m1-y#Konverziós ráta = (vásárlások száma / látogatók száma) x 100##
A kapott eredmény pedig borzasztóan hasznos!
Ha egy alacsony értéket kapsz, érdemes leellenőrizned a vásárlási folyamatot, mert úgy tűnik, sokan távoznak üres kézzel - vagyis még a vásárlás megkezdése előtt elhagyják az oldaladat. Azonosítsd azokat a területeket, ahol a webshopod segítségre, átalakításra szorul, mert konverzióoptimalizáló változtatásokkal gyorsan javíthatod a vásárlói élményt, és így növelheted az eladásokat!
De ha már vásárlók kosarait vesszük górcső alá, akkor azt is érdekes megnézni, hogy átlagosan mennyit költenek - azaz mi az átlagos kosárérték, angolul Average Order Value (AOV). Ez a mérőszám a webshop teljesítményének nyomon követésére és optimalizálására szolgál. Segíthet, amikor stratégiai döntésekre kerül sor, legyen szó marketingről vagy árazásról. Így számolhatod ki:
#m1-y#Átlagos kosárérték = jövedelem / megrendelések száma##
#m1-p#Tipp: csomagajánlatokkal, cross-sellinggel vagy upsellinggel tudod növelni az átlagos kosárértékedet!##
A cross-selling annyit jelent, hogy kiegészítő termékeket ajánlasz az eredetileg kiválasztott termékhez (például egy nadrághoz egy felsőt, egy arckrémhez egy hatását erősítő szérumot, vagy egy laptophoz egy megfelelő egeret, tokot és laptopállványt, stb.). Az upselling során pedig egy drágább alternatívát kínálhatsz fel az eredetileg kiválasztott termék helyett.
Hidd el, bizonyos esetekben (pl. egyedi szín és kialakítás, jobb anyagminőség, több memória, jobb kamera, stb.) a vásárlók szívesen fizetnek kicsit többet, ha van nekik jobban tetsző opció.
Minden vevő megrendeli a kosara tartalmát, így növelve az átlagos kosárértéket? Bizony nem! És ilyenkor kerül képbe a kosárelhagyás mértéke. Ez a KPI azt mutatja meg, hogy hány vásárló adja fel a vásárlást a kosárban lévő termékekkel.
Fontos különbség: az imént említett konverziós rátánál üres kosár mellett távozik a látogató, míg a kosárelhagyás esetében fizetés előtt fordul vissza.
Az alacsony konverzációs arány és a magas kosárelhagyás arra utal, hogy a vásárlási folyamat valamilyen szempontból megakadt. Ha az ügyfelek nem fejezik be a vásárlást, érdemes optimalizálni a vásárlási élményt.
3. Ügyfelek - nem elég megszerezni, meg is kell tartani őket
Aki az üzleti életben otthonosan mozog, annak nem új információ, hogy minden vevőért/ügyfélért meg kell küzdeni. Emellett a meglévő vevőket is meg kell tartani.
Ha sikerül elérned, hogy az ügyfeleid rendszeresen visszatérjenek, egészen biztosan növekedni fog az üzleted hosszú távon.
Már kitalálhattad, hogy most a visszatérő vásárlók aránya fog következni. Azok a webshopok, melyek sikeresen meg tudják tartani a vásárlóikat, sokkal stabilabb bevételt érnek el és a költséghatékony működés útjára lépnek.
#m1-p#Tipp: ha nem vagy elégedett az aránnyal, fejleszd a törzsvásárlói programod, biztosíts személyre szabott ajánlatokat vagy ajándékozz kuponokat!##
Van már stabil törzsvásárlói réteged? Szuper, ha sok visszatérő vásárlód van webshoptulajdonosként, de itt még nem érdemes megállni, mert egy nagyon fontos kérdést még nem tettünk fel: mennyi pénzt hoznak összesen ezek a visszatérő vásárlók?
A Customer Lifetime Value (CLV), azaz az ügyfél-élettartam érték pontosan erre jó, hiszen megmutatja a vásárlók élettartama alatt hozott bevételt, ezáétal hosszú távú vásárlói kapcsolatokat és vásárlói hűséget is mér. Minél magasabb a CLV, annál jobban tudod megtartani a vásárlóidat, illetve annál többet költenek a Te webshopodban.
#m1-p#Tipp: ha alacsony értéket kaptál, a személyre szabott marketing és a jól működő ügyfélszolgálat kulcstényező lehet, amivel érdemes foglalkozni!##
4. Marketingteljesítmény - jó helyen hirdetni aranyat ér
Online marketing ügynökségként, sok évnyi e-commerce tapasztalattal és sikertörténettel a hátunk mögött magabiztosan állíthatjuk, hogy marketingkampányokra egyértelműen érdemes költeni - de fontos, hogy hatékonyan, adatvezérelten osszuk be a büdzsét!
A marketingkampányok mérése nemcsak azt segíti, hogy tudd, mennyit költöttél el, hanem azt is, hogy lásd, milyen hatékonysággal alakítod látogatóidat vásárlókká. Ahogy az üzleti élet más területei, úgy ez sem varázsütésre történik. A Click-Through Rate (CTR), vagyis a kattintási arány megmutatja, hogy a hirdetésedre hányan kattintottak a megtekintések számához képest.
Ha a átkattintási arányod alacsony, akkor az üzenetedet valószínűleg nem találja elég vonzónak a célcsoportod.
A megfelelő üzenet megformálásával megragadhatod a nézőid figyelmét.
#m1-p#Tipp: próbálj a célcsoportod bőrébe bújni, és kérdezd meg magadtól: milyen hirdetést látnék szívesen, mire kattintanék azonnal?##
Hasznos lehet még a Return on Ad Spend (ROAS), vagyis a hirdetési megtérülés is, ami a hirdetésekre költött pénzt és az ebből származó bevételt hivatott összehasonlítani.
Ha 1-nél magasabb ROAS-értéket kaptál, gratulálunk, többet keresel, mint amennyit költöttél! Ha viszont a ROAS értéke nem éri el az 1-et, érdemes újragondolni a kampány költségvetését vagy az üzenetet, amit át szeretnél adni.
Trendek a webshopok világában a KPI-ok növeléséhez
Avagy hogyan javítsuk a KPI értékeinket, hogyan váljunk hatékonyabbá, miközben kiaknázzuk a technika adta lehetőségeket? Rengeteg hasznos eszköz és funkció létezik, ami megkönnyíti a webshoptulajdonosok dolgát, de nem árulunk zsákbamacskát, amikor azt mondjuk, hogy a mesterséges intelligenciától pezseg most a piac. Egy korábbi cikkünkben mi is érintettük már a témát, az AI szövegírókat jártuk körül, amik a webshopok számára is hasznos segítők lehetnek például termékleírások gyors, SEO-barát elkészítésben.

Mit nyerhetsz az AI beépítésével?
Az AI egyik legnagyobb előnye, hogy képes másodpercek alatt elemezni azt az adatmennyiséget, amit az emberi szem csak hosszú percek vagy órák alatt képes átfutni és feldolgozni.
Az online marketingnek ugyan elvitathatatlan előnye, hogy mérhető - de valljuk be, amikor ezer dolga van az embernek, nem szívesen áll neki végigböngészni minden egyes történést vagy adatot az oldalon, hogy aztán valamilyen jó vagy rossz következtetésre jusson.
Tudjuk, hogy az AI adta széleskörű lehetőségek és ez a hatalmas információáradat, ami ellepte a piacot, megterhelő lehet, és rengeteg kérdés fordul meg ilyenkor az ember fejében. Hogyan tudnám az AI-t a webshopom fejlesztésére használni? Adjam át a “hatalmat” a mesterséges intelligenciának, amikor én tökéletesen megvoltam nélküle is?
Összegyűjtöttünk néhány példát, amikor nagyon jól jöhet az AI bevezetése:
- Személyre szabott vásárlói élmény: ha valaki széles termékkínálattal dolgozik, rengeteg adat kell a hatékony működéshez. Figyelembe kell venni az egyes vásárlók választásait, az aktivitásukat, a vásárlás gyakoriságát, hogy aztán megfelelő termékajánlást kapjon mindenki - és ehhez nagy segítség például egy mesterséges intelligencia alapú hirdetési algoritmus.
- Ügyfélszolgálat automatizálása: chatbot beépítésével a vásárlók rövid idő alatt választ kaphatnak kérdéseikre és a Te válladról is lekerül a sokszor ismétlődő kérdések terhe. A felszabadult időben koncentrálni tudsz a problémásabb kérdésekre, marad időd fejlesztésre és stratégiák kidolgozására.
- Készletgazdálkodás: az AI segíthet előrejelezni a keresletet, így optimalizálhatod a készletedet. Ezzel csökkentheted a költségeidet és a vásárlói élmény is javul.
Ezeknek a területeknek a fejlesztése közvetetten javíthatja a KPI értékeidet, hiszen elősegítik a hatékony, gyors működést - és a vásárlóid is elégedettebbek lesznek.
Passzol a működésedhez az AI?
Nagyon jól hangzik, hogy ezek a kis “egyszerű módosítások” mekkora változást érhetnek el a webshopodban, de közel sem biztos, hogy mindenkinek ugyanúgy passzolnak.
Érdemes lehet webshopod hatékonyabb működése érdekében AI-t használni, ha például:
- nagy mennyiségű adatot gyűjtesz a vásárlóidról,
- széles a termékkínálatod,
- vagy napi szinten ügyfélkérdések százaitól duzzad az e-mail fiókod.
De ne feledd, nem kell minden trenddel együtt haladnod.
Hogyha kisebb webshopot működtetsz, szűkebb termékkínálattal, vagy a te területeden jobban működnek a manuális megoldások, személyes kapcsolatok, akkor érdemes más módszerekhez nyúlnod. Ezenkívül ha esetleg még nincsenek megbízható, strukturált adataid - bár ezt érdemes mielőbb orvosolni -, akkor sem érdemes egyelőre az AI beépítésével bajlódnod, hiszen minőségi adatok nélkül nem a segítőd, hanem inkább az ellenséged lesz.
Ahogy az életben az emberek, úgy a cégek, vállalkozások is egyéni tempóban haladnak és mindenkinek más válik be a fejlődés során. A legfontosabb, hogy önazonos maradj Te is, és a branded is.
Összegzés
A KPI-ok követése nélkül óriási kockázatot vállalsz, hiszen szinte vakon irányítod a webshopodat. Érdemes azzal kezdeni, hogy kiválasztasz 2-3 olyan KPI-t, amelyek a legjobban illenek a céljaidhoz. Aztán persze fokozatosan bővítheted a listát. Kísérd figyelemmel a mutatóid alakulását bizonyos változtatások, piaci hatások alatt is, és találd meg a legjobb megoldásokat, hogy hosszú távon sikeres lehess.
#promobox#Az sem gond, ha nehezen barátkozol meg a teljesítménymutatókkal és szakértőkre bíznád a webshopod KPI értékeit és a hatékonyság növelését. Mi örömmel segítünk Téged az úton, izgatottan várjuk megkeresésed!##