Marketingtevékenységed kiszervezése hatalmas lépés - és igen, valóban tartogathat olyan buktatókat, amelyek könnyedén romba dönthetnek egy sikeresnek ígérkező együttműködést. Mutatjuk, milyen tipikus hibákkal találkozunk, amelyeket elkerülve értékes időt, energiát és pénzt spórolhatsz cégednek!
1. tipp: Ne akarj mindent és minden áron házon belül tartani!
Igen, az első buktató valóban ez: hogy még csak fel sem merül a marketing kiszervezésének gondolata. De miért is olyan súlyos és drága hiba ez sok cégnek?
Sokan nem gondolnak bele - és nem számolnak utána -, hogy egy valóban tapasztalt, a marketing minden területén magasan képzett és naprakész tudással rendelkező belsős kolléga (vagy akár teljes osztály) bérköltsége valószínűleg jóval magasabb lesz, mintha freelancer vagy egy több szakemberből álló ügynökség kezelné az online platformokat.
Felvehetsz persze egy kezdőbb kollégát is alacsonyabb fizetéssel vagy részidőben, de ezzel azt is be kell vállalnod, hogy:
- lassabban, kevésbé hatékonyan és akár rosszabb eredménnyel végzi el a feladatokat, hiszen nem lesz kellő tapasztalata,
- értékes extra erőforrást (időt, pénzt) kell csoportosítanod a képzésére,
- ha részidős kolléga, akkor nem lesz mindig elérhető, mikor szükséged lenne rá,
- és mindezek miatt nem tudja teljes mértékben levenni a vállaidról a marketinggel kapcsolatos feladatok terhét, a nagyobb szakértelmet és rálátást kívánó stratégaalkotásról nem is beszélve.
Ezen kívül számtalan olyan, a hatékony online marketinghez szükséges szoftver is van, amivel egy freelancer vagy digitális marketing ügynökség már rendelkezik, cégednek viszont külön elő kell rá fizetnie, ha nem szervezed ki a marketinget. És megértjük, ha erre az a válaszod, hogy neked aztán biztosan nincs szükséged drága programokra a sikeres marketinghez - de hadd kérdezzünk rá: vajon egy tűpontos szoftver másodpercek alatt lefutó elemzése vagy egy emberi szemmel, hosszú napok vagy hetek alatt összeállított riport segítene Téged hatékonyabban a gyors, adatalapú döntéshozásban és versenytársaid lekörözésében? (Itt is érdemes utánaszámolni a költségeknek.)
Tudjuk, hogy vannak olyan esetek, ahol a cégméretből, illetve a szolgáltatás vagy a termék sajátosságaiból fakadóan tényleg nem a kiszervezés a legjobb ötlet - de ez a ritkábban előforduló forgatókönyv. Végezd el a szükséges számításokat rövid- és hosszú távra is, és hozz megalapozott döntést!
2. tipp: Mérlegeld, pontosan mely feladatokat éri meg kiszervezned!
Ha eljutottál odáig, hogy készen állsz a marketing kiszervezésére, egy pillanatra állj meg, és gondold végig, mely területek átadása tűnik leginkább indokoltnak, és mi az, amit jobb nem kiadni a kezedből.
A marketing ugyanis önmagában is számos területből tevődik össze:
- meg kell alkotni egy, az üzleti tervedet támogató stratégiát,
- ennek mentén fel kell vázolni az offline és online kampányterveket, beleértve a fizetett és organikus tartalmakat, weboldalad kinézetét és tartalmait,
- szövegeket és kreatívokat kell készíteni különböző felületekre, más-más célok eléréséhez,
- egyeztetni kell a megjelenés csatornáit és pontos helyét,
- nyomonkövetni az eredményeket minden egyes felületen,
- érthető és átlátható riportokat készíteni a valóban fontos metrikák kiválasztásával,
- ezeket értőn átnézni, majd ezek alapján folyamatosan optimalizálni a tartalmakat és a honlapodat,
- ezek eredménye alapján pedig ismét reiterálni…
#m1-y#Az előző pontban rámutattunk, mi a veszélye, ha mindent egy kézben akarsz tartani - de fontos észben tartanod, hogy a “vigyetek mindent”-féle kiszervezés sem feltétlenül hatékony vagy jövedelmező megoldás.##
Előfordulhat, hogy sokkal értelmesebb döntés a folyamat egyes részeit magadnál tartanod.
Ha nagyon mély szakértelem szükséges weboldalad, hirdetéseid, blogcikkeid, egyéb marketinganyagaid megírásához, mert például ügyvédi irodát, könyvelőcéget vagy orvosi rendelőt vezetsz, lehet, hogy Te magad vagy szakértői csapatod tudja a leggyorsabban a legjobb minőségű szakmai tartalmat elkészíteni.
Ugyanakkor ezek témájának, megjelenési helyének meghatározása, stratégiába építése és későbbi hirdetése már egészen más tészta: ha nem szeretnéd például beleásni magad a PPC (kattintásalapú) hirdetéskezelés vagy a webanalitika rejtelmeibe és különböző eszközeinek megtanulásába, ezeket a részfeladatokat mindenképp javasolt kiszervezned.
Még ha van is teljes állásban dolgozó, belső marketingesed, aki elvégzi az anyagok megírását, javítását, lektorálását, a posztok kiemelését és tartalmaid koordinálását, könnyen előfordulhat, hogy ugyanúgy ki kell szervezned néhány kapcsolódó részterületet. Ilyen lehet egy Google Analytics fiók kezelése, webanalitikai mérések beállítása vagy a valóban hatékony, holisztikus stratégia részét képező keresőoptimalizálási terv elkészítése és kivitelezése, illetve a honlap frissítése. Ezek általában már nehezen férnek bele egyetlen marketinges pozícióba.
Egy marketingszakember vagy ügynökség emellett abban is segíthet, hogy legfontosabb üzleti és marketingmutatóidat böngészve a sok különböző szám és adat számodra is érthető és átlátható maradjon a döntéshozás során, marketingtevékenységed minden egyes részterületén.
3. tipp: Válassz megfelelő partnert kiszervezett feladataid ellátásához!
Tudjuk, ez teljesen nyilvánvaló tippnek tűnik. Mégis sokan elkövetik azt a hibát, hogy nem mérlegelnek megfelelően leendő partnerük kiválasztása során.
Sokan választanak például ismerős ajánlása nyomán - amivel nincs is semmi gond, hiszen nincs is jobb referencia, mint egy elégedett ügyfél ajánlása -, de sokan elfelejtik, hogy ami az egyik cégnek beválik, az a másiknak nem feltétlenül.
Hiába kezeli például egy ügynökség nagy sikerrel ismerősöd online webshopját, lehet, hogy rendezvényszervezéssel foglalkozó vagy egyéb, nem e-kereskedelmi céggel nincs olyan tapasztalatuk, amivel téged hatékonyan tudnának segíteni.
Mindenképp kérj tehát referenciát, és az első egyeztetés során mérd fel, valóban passzoltok-e emberileg és szakmailag is. Ehhez nemrég össze is gyűjtöttünk néhány konkrét kérdést és tippet ebben a blogcikkünkben: Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Emellett természetesen azt se feledd, hogy más elkészíteni egy egyéni vállalkozás marketingtervét, más egy start-upét, és megint más egy sok éve működő, országos üzletláncét. Más büdzsé, más ütemterv, más hirdetési előzmények - és még sorolhatnánk a különbségeket.
Inkább szánj rá akár heteket is a megfelelő partner kiválasztására, és mindenképp hallgass meg több szakembert és csapatot is, mielőtt kiválasztod azt, aki a legtöbb támogatást és értéket biztosíthatja cégednek a marketing területén korábbi tapasztalatai, szaktudása és nem utolsósorban ügyfeleihez való hozzáállása alapján.
4. tipp: Fektessétek le közösen az együttműködés alapjait!
Ha megvan a befutó partner, akkor fontos, hogy az elérendő célokat és elvégzendő feladatokat már a legelején tisztázzátok.
Ha ez nem történik meg, az kicsit olyan, mint amikor egy pár úgy él együtt, hogy nem beszélték meg a házimunka felosztását. Egy darabig mindkét fél beleteszi a maga részéről az energiát: néha berakja a mosást, kiviszi a szemetet, felmossa a konyhát, és cserébe várja a viszonzást. De egy idő után akaratlanul is felteszik maguknak a kérdést: tényleg az én feladatom ez? Nem kellett volna már szombaton felporszívóznia a másiknak? Tényleg külön szólnom kell, hogy mosogasson el? Őt nem zavarja, hogy csak heti egyszer rakunk be mosást? Miért nem képes úgy csinálni a dolgokat, ahogy nekem jó?!
Ilyen és ehhez hasonló, frusztráló gondolatok mind az ügyfélben, mind az online marketing ügynökségben felmerülhetnek a marketingfeladatok kapcsán, ha nincsen feketén-fehéren rögzítve, ki, mikor és mit végez el. Ha a heti egy mosást lefordítjuk havi egy státuszmeetingre, a szombati porszívózást a hónap első hetében küldött riportokra, a mosogatást pedig a PPC kampányok rendszeres optimalizálására, egész sok hasonlóságot fedezhetünk fel az összhangra törekvő felek küzdelmei között…
#m1-y#Javasoljuk, hogy már az első meetingek során és a szerződés szövegében is rögzítsd leendő partnereddel, hogy:##
- milyen feladatok maradjanak nálad, és mi kerüljön hozzájuk (lásd 2. tipp!),
- hogyan fogjátok meghatározni a feladatok ütemtervét,
- és hogy milyen mutatók mentén fogjátok értékelni a közös munka eredményességét.
5. tipp: Ne félj váltani! (De ne is válts meggondolatlanul…)
Ha a marketingpartnereddel folytatott együttműködés nem hozza a várt eredményeket, természetes, hogy azonnal felmerül benned a váltás gondolata - vagy másik ügynökség után nézel, vagy arra az elhatározásra jutsz, hogy jobb lesz mégis mindent a saját kezedben tartani.
Ugyanakkor fontos, hogy ne hozz elhamarkodott döntést.
Csakúgy, mint a fenti példában a háztartási feladatok elosztása kapcsán, itt is fontos előbb megnézni, miért nem teljesültek a kitűzött célok, és biztos-e, hogy mindkét fél ugyanazt tartja szem előtt.
Biztos, hogy megfelelően kommunikáltátok, minek és mikorra kell teljesülnie? Elég idő telt el egyáltalán ahhoz, hogy fel tudd mérni, mennyire hatékony a közös munka? Vannak olyan külső tényezők (gazdasági változások, szezonalitás…), amelyek miatt esetleg szükséges lenne módosítani az eredetileg kitűzött célokat?
Ha a fenti kérdések végiggondolása után arra jutsz, hogy talán még nem adtál elég időt a partnerednek, hogy bizonyítson, vagy esetleg mégsem kommunikáltad elég tisztán, mi a konkrét elvárásod, csak “megérzés alapján” érzed hatékonytalannak a közös munkát, jobb, ha nem szakítasz meg azonnal egy egyébként teljesen jó mederben folyó együttműködést.
A marketing nem nyerőgép, hanem egy hosszabb távú befektetés. Kemény munkára és időre van szükség ahhoz, hogy beérjen a gyümölcse - aki az ellenkezőjét ígéri neked, az valószínűleg nem fog tudni hosszú távon sikeressé tenni, és veled együtt nézi majd végig, ahogy kihuny az első, könnyen jött “sikerek” lángja. (Hacsak el nem tűnik előbb.)
Ha azonban úgy érzed, az írásban is rögzített célok a megbeszélt idő alatt nem teljesültek, illetve hogy partnered nem szavahihető, nem megbízható, akkor igenis gondolkodj el a váltáson, hiszen ez esetben nem befektetett, hanem kidobott időről és pénzről van szó.
Fontos, hogy csak azért, mert esetleg az első kiszervezési kísérleted nem sült el tökéletesen és nem hozta a várt fejlődést és megtérülést, ne a kiszervezést magát hibáztasd. Inkább vond le a megfelelő tanulságot, és válassz olyan partnert a következő alkalommal, akiben teljes mértékben megbízhatsz.
Extra tipp: csak óvatosan a garanciákkal…
A megbízható partner kiválasztása és egy esetleges rossz választás kapcsán fontos szót ejtenünk a garanciáról is: bár nagyon vonzón hangzik a koncepció, hogy ha nem érkeznek a várt eredmények, visszakapod a pénzed egy részét, mégis arra intünk, vigyázz az ilyen ajánlatokkal.
#m1-y#Mivel minden vállalkozás egyedi pályát fut be a maga kiszámíthatatlan gazdasági-társadalmi környezetén belül, még a pontos benchmarkok ismeretében is lehetetlen kellő pontossággal meghatározni egy együttműködés elején, melyek a reálisan elérhető célok.##
Beszélhetünk persze 100, 200 vagy 500%-os elérés-növekedésről is, ha még soha nem futottak online kampányaid vagy csak nagyon rövid ideig, kis közönséggel, szűk földrajzi célzással - de az igazi eredményt nem ez, hanem a marketing ügynökség folyamatos alkalmazkodási képessége, rugalmassága és tudatos stratégiaépítése határozza majd meg, amely a valódi kulcsa a hatékony ügyfél- és vásárlószerzésnek. Lehet, hogy az első hónapokban például alacsonyabb átkattintási aránnyal futnak majd a hirdetéseid, mint amit te egyébként ideálisnak gondolnál a különböző forrásokból gyűjtött adataid alapján, vagy mint amire az előzetes becslés alapján számítani lehetett - de egy olyan csapat, aki valóban érti a dolgát, és tudja, mit csinál, ennek láttán nem kezd azonnal lefelé menő trendekről és pénzvisszafizetésről beszélni, hiszen pontosan tudják, milyen forgatókönyv esetén milyen akciótervet húzzanak elő a tarsolyukból, hogy segítsenek elérni kitűzött üzleti céljaidat.
Ha egy ügynökség az együttműködés elején olyan rövidtávú célok elérésére vállalna garanciát, amelyek jól hangzanak ugyan, de nem lehet előre tudni, mennyire reálisak (például a vásárlások számának 100%-os növekedése 1 hónapon belül), saját magukat korlátoznák be - és egyben téged is, hiszen sikertelenség esetén még azelőtt lezárulna a közös munka, hogy kiderült volna, reális volt-e egyáltalán a cél, és hogy mi miért működött vagy nem működött céged számára az online térben.
Összegzés
A megfelelő online marketing partner kiválasztása első ránézésre macerás, hosszadalmas és akár felesleges időtöltésnek tűnhet, de ne feledd: a sok befeketett energia túloldalán egy olyan együttműködés vár rád, ami leveszi a válladról a sok eldöntendő kérdés, versenytárskutatás, piackutatás, stratégiaalkotás és folyamatos kampánymenedzsment terhét, miközben segít számodra is tisztábbá tenni, mi a cél, és mi az odavezető út. Egy valóban jó szakmai csapat segít, inspirál és folyamatosan keresi az újabb és újabb lehetőségeket online jelenléted és kampányaid finomhangolásához, legyen szó az online marketing bármely területéről, a weboldalkészítéstől a keresőoptimalizáláson át a látványos online hirdetésekig. Bízunk benne, hogy cikkünkkel sikerült megkönnyítenünk számodra, hogy belevágj ebbe a folyamatba!
#promobox#Készen állsz marketingtevékenységed kiszervezésére, vagy esetleg váltáson gondolkodsz? Ha érdekel, pontosan hogyan és mit tudunk nyújtani számodra, örömmel várjuk megkeresésed!##