Keresőoptimalizálás (SEO)

Nem semmi! Megoldások 404-es hibára

Írta:
Csenge
Olvasási idő:
6
perc

Aki böngészett már a világhálón biztosan találkozott azzal a jelenséggel, amikor a keresési vágytól hajtva rákeres egy adott kifejezésre, meg is jelennek sorban a találatok, boldogan rákattint a legjobbnak ítéltre, majd megjelenik a képernyőjén az üresség. Nem ezt kerestük. Jaj ne! Kiált fel magában a keresés kárvallottja, hiszen máris veszített néhány percet értékes idejéből, ami meglehetősen frusztráló. Azonnal el is kattint onnan és tovább kutat és böngész, használható találat után nézve. Hamarosan rátérünk arra is, hogy mi történik ilyenkor a másik oldalon, a keresőmotorok bonyolult és összetett rendszerében. De előbb vegyük sorra, miről is beszélünk!

Mi az a 404 hiba?

A 404-es HTTP hibakód szerint a szerver nem találja a kért tartalmat, így a felhasználó olyan weboldalt próbál elérni, amely nem létezik. 

Az okok mögött leggyakrabban egy már megszűnt oldal áll, de lehet egy hibásan megadott URL is a ludas. A böngésző hiába kommunikál sikeresen a szerverrel, az nem tudja kiszolgálni a kérést mert a kért oldal nem található.

Lágy és kemény 404-es hibák

Elsősorban a szerver által visszaadott státuszkód dönti el, hogy kemény vagy lágy-e a 404-es hiba. Lágy a 404 hiba, amikor a szerver ugyan 200-as HTTP státuszkódot azaz elérhető oldalt jelez de valójában egy hibás tartalmat jelenít meg a felhasználó számára. 

Miért gond ez? A 200-as státuszkód megtévesztően azt mutatja a keresőrobotoknak, hogy az oldal létezik, a valóságban azonban nincs rajta érdemi tartalom, így a feltérképezésük során felesleges erőforrásokat pazarolnak ezekre a URL-ekre.

A kemény 404 hiba esetén a szerver megfelelően visszaadja a 404-es HTTP státuszkódot, és a felhasználók egy tényleges hibás oldalra kerülnek. Ez voltaképpen a helyes útja a nem létező, megszűnt oldalaknak.

Miért jelenik meg a 404 hibakód, és ki a felelős érte?

A 404 hiba többféle felhasználói vagy weboldal-oldali hibák miatt jön létre. Ha egy URL-t például nekünk kell beírni a keresőbe, mivel, már egyre kevesebben tudunk pontosan írni, valamint gyakran elég bonyolultak is ezek az URL címek, jó eséllyel ütünk félre a szövegben. Máris ott a hibás URL, és egy oldal alatt ami nem létezik.

Az is gyakori eset, amikor egy másik weboldal linkeli meg oldalunkat, de hibásan, és ezért keletkezik a 404-es hiba. A 404-es hiba létrejötte  ilyenkor nem a saját weboldalunkon múlik, hanem külső forrásokon, mint a felhasználó, vagy egy más weboldal. Előfordulhat azonban, hogy jól gépeltük be az URL-t, vagy tévedést kizárva egyből sikerül egy linkre kattintani, a várt oldal helyett mégis egy üres oldalt kapunk. Ebben az esetben az történt, hogy egy aloldal törölve lett, vagy áthelyezésre került anélkül, hogy 301-es átirányítást kapott volna. Olyan 404-es hibák is akadnak, amire a felhasználó nem találhat rá, de a keresőrobotok érzékelik Ezek már a weboldal hibájának tudhatók be.

Egyéni 404-es hibaoldal
Minta Egyéni 404-es hibaoldalra

Miért kell a 404-es hibákkal foglalkozni?

A bevezetőből már kiderült mit érezhet a felhasználó, amikor a kereső olyan oldalakkal rabolja az idejét, melyek nem is léteznek.

Nemcsak direkt linkről bukkanhatunk 404-es oldalra, de egy adott oldalon belül navigálva is. Tegyük fel, hogy egy bizonyos terméket keresünk egy webáruházban. A menüsorban meg is jelenik egy a keresésekre nézve elég biztató kategória-oldal, de rákattintva, már nincs ott semmi. Tovább kutatva kattintunk az áruházban, ha ez gyakran megismétlődik, elveszítjük a bizalmat az áruházzal szemben. Hamar továbbállunk, ha a kattintások nem vezetnek eredményre. Lehetőleg máskor el is kerüljük ezt a helyet, és inkább a versenytárs weboldalán próbálkozunk még akkor is, ha az oldal „szembe jön” velünk a böngészőben.

Nézzük meg hogyan hat majd a SEO-ra a fenti reakciónk!

Egyre inkább nyilvánvalóvá válik, mennyire fontos rangsorolási faktor a felhasználói viselkedés. A kereső pontosan érzékeli mikor és hova kattint a felhasználó, és azt is, hogy hol mennyi időt tölt el.  A Google ugyan kijelenti, hogy egy-egy 404 hiba nem fogja közvetlenül rontani az oldal SEO-ját, ám a nagy mennyiségű hibás link már problémát jelenthet.

#promobox-szolg-seo#Úgy érzed, inkább szakértőkre bíznád weboldalad keresőoptimalizálását?##

Ne felejtsük el, hogy a böngésző nem idegesíteni akar minket, hanem a lehető legjobban szolgálni, hogy minél többet használjuk. A kereső értelmezi  a visszapattanási arányt, vagyis hogy ha a linkre kattintás után azonnal tovább is áll a felhasználó. A visszapattanási arány fontos szignál a keresőmotor számára  azt jelzi, hogy a tartalom nem felelt meg a keresének, azaz ne nagyon ajánlgassa ezt az oldalt. Mit fog ezért tenni? Hátrább sorolja.

Másrészt, technikai szempontból sem kívánatosak ezek az oldalak. Az indexelés elakadhat miattunk, mivel a 404 hibák megakadályozzák a robotokat az oldal teljes feltérképezésében, ami gyengítheti a webhely láthatóságát.

Értékes linkerőt is veszíthetünk a 404-es oldalak által. Ha egy külső link egy már nem létező, 404-es oldalra mutat, akkor a külső linkről érkező linkerő elvész. Gondoljunk csak bele milyen nehéz olykor az oldalunkra linket szerezni, ezért érthető, hogy mekkora veszteség lehet egy-egy értékes link ilyen módú elvesztegetése.

A fentiek miatt kijelenthetjük, hogy noha egy-egy 404-es oldal még nem okoz gondot, nagyobb mennyiségben azonban árthatnak az oldal SEO teljesítményének, ezért ajánlatos megkeresni és kezelni a problémát.

Hogyan kutassuk fel a 404-es oldalakat?

Szerencsére több, jól használható eszköz is a rendelkezésünkre áll az ilyen hibák azonosításához:

Google Search Console

A Google Search Console alapvető eszköz minden webmester számára így talán mindenki ismeri akinek van valamilyen weboldala. Segítségével kiszűrhetjük, hogy mely oldalak generálnak 404-es hibákat, egyszerűen megtekinthetjük a hibás URL-ek listáját, és gyorsan lépéseket tehetünk azok javítására.

404-es oldalak felderítése a Google Search Console-ban

Screaming Frog 

A Screaming Frog egy másik nagyszerű eszköz, amely lehetővé teszi, hogy a weboldalon  404-es hibákat kutassunk. Mivel egyszerre több ezer oldalt képes kezelni, a nagyobb weboldalak esetében is használható, igaz, már csak a fizetős verzióban.

Ahrefs

Személyes kedvencem az Ahrefs SEO eszköz, amely többek között segít a külső linkek és a hibás hivatkozások követésében. Még az ingyenes verzió is kiválóan használható a 404-es hibák gyors és tömeges azonosításában, és még egy sor technikai SEO elemzésben is jó szolgálatot tehet.

Hogyan javítsuk ki a 404 hibákat?

Ha megvan a lista a 404-es oldalakról, akkor már csak a javításuk a feladat. Ez a része kétségkívül az időigényesebb, mert   URL-ről URL-re járva egyenként kell megítélni őket és adott esetben foglalkozni a kezelésükkel, ami több száz oldal esetében nagy munka.

Először is érdemes azonosítani, hogy a 404-es oldal generál-e valamilyen forgalmat. Erre célra akár a Search Console eszköz is bőven megfelel.

Amennyiben az oldal generál forgalmat, akkor a célunk  ennek a forgalomnak a megőrzése. A javításának ezért  legjobb módja 301-es átirányítás egy hasonló tartalmú, de működő oldalra. Fontos, hogy lehetőleg olyan oldalra irányítsuk át, aminek a tartalma nem sokban különbözik, és ugyanarra a kérdésre adhat választ. Így a felhasználó nem éli át azt a frusztrációt, hogy egy üres oldalra érkezett egyúttal már választ is kaphat a keresésére.

#promobox-newsletter###

Ha egy oldal nem generál forgalmat, nincs feltétlenül szükség az átirányításra, viszont ezeket az oldalakat távolítsuk el az oldaltérképről.

Vizsgáljuk azt is meg, hogy a 404-es oldal kapott-e valamilyen külső vagy belső linket. Ha kapott külső linket az oldal és az értékes, akkor is érdemes vesződni az átirányítással. Amennyiben belső link mutat rá, mindenképpen irányítsuk át, vagy fontoljuk meg az eredeti oldal helyreállítását.

Mit tehet a felhasználó, ha 404 hibát talál?

A 404 hibával szembesülő felhasználók mérgelődés helyett néhány egyszerű lépéssel ellenőrizhetik, hogy a hiba átmeneti vagy tartós-e. Sok esetben megoldást jelenthet az oldal frissítése, az URL cím ellenőrzése, vagy a cookie-k törlése is.

Hogyan fordítsuk a hátrányt a javunkra?

Egy nagyobb weboldalnál kezelni az összes 404-es oldalt szinte leheteten, hiszen az oldal tartalma folyamatosan változik. A hibákat kreatív megoldásokkal akár még a hasznunkra is fordíthatjuk. Egy jól megtervezett egyedi 404 oldal segíthet megtartani a felhasználót az oldalon. A látogatókat újra a megfelelő útra tereljhetük, anélkül, hogy csalódottan elhagynák az oldalt.

Megjeleníthetünk érdekes grafikákat vagy humoros üzeneteket, melyek elmagyarázzák a hibát és további lehetőségeket kínálnak. Hasznos lehet keresőmező, a  kapcsolat vagy linkek elhelyezése is a legnépszerűbb oldalakra.

Minta 404-es oldalra a LEGO-nál
Ötletes megoldás a 404-es hibaoldalra a LEGO-nál

Hogyan előzzük meg a 404 hibákat?

A megelőzés kulcsfontosságú lehet. Íme néhány bevált gyakorlat, amellyel minimalizálhatjuk a hibák előfordulását:

  • Rendszeresen ellenőrizzük a weboldal működését a megfelelő SEO eszközökkel hogy gyorsan reagálhassunk a felmerülő hibákra.
  • Ha egy oldal megszűnik vagy áthelyezésre kerül, győződjünk meg róla, hogy 301-es átirányítást használunk az új helyre.
  • Gondoskodjunk arról, hogy a webhelytérképünk mindig naprakész legyen, így elkerülhetőek a hibás hivatkozások.

A 404 hibák különösen a nagyobb, vagy régebbi weboldalaknál elkerülhetetlenek, azonban hatékony kezelésükkel minimalizálhatjuk a negatív hatásokat. Legyen szó átirányításokról, egyedi 404-es oldalak kialakításáról, vagy a 404 hibák gyors javításáról, mindez hozzájárul a jobb felhasználói élményhez ezáltal keresőmotorok véleményének  javításához.

#promobox#Segítségre lenne szükséged weboldalad keresőoptimalizálásában? Vagy egyszerűen csak szeretnéd profikra bízni a SEO-t?##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Melyek a legjobb AI szövegírók? Mire használd őket?
Hatékonyság
Melyek a legjobb AI szövegírók? Mire használd őket?
Online marketing: a hosszú távú befektetés
Ügynökség
Online marketing: a hosszú távú befektetés
A PR és a SEO szimbiózisa:  pro tippek márkád erősítéséhez
Keresőoptimalizálás (SEO)
A PR és a SEO szimbiózisa: pro tippek márkád erősítéséhez
Így hirdess a TikTokon 2024-ben!
PPC kampánykezelés
Így hirdess a TikTokon 2024-ben!
5 tipp, amivel elkerülheted a marketing kiszervezésének buktatóit
Tudástár
5 tipp, amivel elkerülheted a marketing kiszervezésének buktatóit
Legyél képben: A képek keresőoptimalizálásának lépései
Keresőoptimalizálás (SEO)
Legyél képben: A képek keresőoptimalizálásának lépései
A marketing ügynökség buyer personái
Ügynökség
A marketing ügynökség buyer personái
Így forradalmasítja a Google AI a hirdetéskezelést
PPC kampánykezelés
Így forradalmasítja a Google AI a hirdetéskezelést
Erre is használhatod a képalapú keresést
Keresőoptimalizálás (SEO)
Erre is használhatod a képalapú keresést
Mire jó a link rövidítés? Melyik linkrövidítőt használd?
Hatékonyság
Mire jó a link rövidítés? Melyik linkrövidítőt használd?
Miről szól a performance marketing?
Tudástár
Miről szól a performance marketing?
Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Ügynökség
Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Keresőoptimalizálás (SEO)
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
Ügynökség
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben