A PR az egyik legfontosabb eszköz a bizalom és hírnév kiépítéséhez. Azt már kevesebben tudják, hogy a mai digitális környezetben az is elengedhetetlen, hogy integráljuk a PR-t SEO stratégiánkba. Mutatjuk, hogyan!
PR és SEO, avagy a két kolléga - hogyan segítik egymást?
Ha jártál valaha olyan városban, ahol az éttermek előtt külön "becsalogató emberek" próbálnak megszólítani, akkor talán ismerős lesz az alábbi helyzet:
Képzeld el, hogy vacsoraidő van, és épp a hangulatos óvárosban sétálsz, cél nélkül nézelődve. Egyszer csak egy magabiztos, karizmatikus fiatalember lép eléd, kezében ínycsiklandó ételeket ábrázoló fotókkal, és mosolyogva érdeklődik, ajánlhat-e egy különleges éttermet. Elmondja, hogy a helyiek kedvence, és ráadásul több elismert helyi kritikus is méltatta. Bizonyítékként még egy újságcikket is átnyújt, amelyben az étterem a címlapon szerepel, Arany Csirkecomb-díjjal kitüntetve.
Ő volna a PR: eléri a megfelelő célközönséget (azaz téged, aki valószínűleg épp vacsorázni szeretnél), a megfelelő üzenettel (az étterem vonzó bemutatásával és hiteles véleményekkel), elősegítve, hogy már a döntési folyamat legelején érdeklődést keltsen benned. A PR célja persze nem csupán a példánkban szereplő figyelemfelkeltés, hanem a márka hitelességének és az ügyfelek bizalmának kiépítése is, ami hosszú távoni is támogatja egy márka sikerét célpiacán.
Tegyük fel, hogy szimpatikus az ajánlata, és úgy döntesz, aznap este ott vacsorázol.
Ahogy belépsz az étterembe, egy elegáns pincér fogad, odavezet az asztalodhoz, hoz egy tekintélyes hosszúságú étlapot, majd készséggel megválaszolja, mely ételek közül választhatsz, mi az aznapi legfrissebb ajánlat, és segít megtalálni az ízlésedhez és hangulatodhoz legjobban illő fogást, miközben persze arra is felhívja a figyelmed, hogy milyen vacsoramenü-akciók érhetőek el. Hamarosan elégedetten hátradőlsz, hiszen segítségével pillanatok alatt kiválasztottad, mi lesz aznapi vacsorád.
Ő és az általa bemutatott étlap nem más, mint a SEO, avagy keresőoptimalizálás: lehet, hogy nem ő győz meg arról, hogy egyáltalán étteremben vacsorázz, de ha már érdeklődsz a kínálat iránt, segít eligazodni az információk között. Célja, hogy a legrelevánsabb tartalmakat mutassa meg először, és egyszerűvé tegye számodra a választást, miközben arra törekszik, hogy a lehető leggyorsabban a megfelelő döntéshez vezessen. A SEO nemcsak a választás megkönnyítésében segít, hanem abban is, hogy például az étterem (vagy bármilyen szolgáltatás) a keresésed során könnyen megtalálható legyen, és a látogatás végén akár visszatérő vendéggé is válj.
#m1-y#A SEO emellett a közvetlen forgalomnövelésben is segíthet, de a hírnév építéséhez másra is szükségünk lesz.##
Ezt a fenti példából kiindulva leginkább azzal a hasonlattal szemléltethetjük, hogy önmagában az étlap is segít a tájékozódásban: ha szeretnénk “objektíven tájékozódni” a számunkra legjobb éttermekről, akkor a bejáratnál elhelyezett, ételeket és árakat felvonultató menü segítségével ezt könnyen megtehetjük. Ugyanakkor azt csak a "megállítóember" (PR) fogja tudni elmesélni, hogy milyen mennyei finomságokat lehet itt enni, és mennyire különleges helyen járunk.
A hasonlatukat még az örökkévalóságig csiszolgathatnánk, hiszen mindkét terület számos további erősséggel és feladattal rendelkezik, illetve minden iparág és cég esetén más és más lehet a SEO és a PR pontos feladata és eszköztára, de egy biztos: a két terület nagyon is sokat segíthet egymásnak. A SEO a saját eszközeivel segítheti a PR-t, és fordítva, hogy minél magasabbra repítse céged ismertségét és forgalmát. Ez a szinergia pedig akkor működik a legjobban, ha a marketing ezen két területét már egy kampány vagy projekt kezdetétől fogva integráljuk.
Ugyanakkor még a PR- és SEO-szakemberek közül sem mindenkinek jut eszébe, hogy a két terület nagyon is kéz a kézben jár - erről tanúskodik egy 2023-as felmérés, amely azt mutatja, hogy a SEO-szakemberek csupán alig 5%-a helyezte előtérbe a PR-stratégia erősítését SEO-tevékenysége során.
Következzen néhány példa arra, hogyan fűzheted össze SEO- és a PR-stratégiádat, hogy a kettő szinergiáját kihasználva sokkal hatékonyabb és eredményesebb legyen bármely marketingkampányod!
Így kombináld a SEO-t és a PR-t - bevált gyakorlatok
A legfontosabb Google rangsorolási szempontok és tényezők című cikkünkben pontról pontra megnéztük, milyen SEO-technikákkal érhetsz el egyre magasabb helyezést a keresési találatok között. Ezek között szerepelnek olyanok, amelyek közvetve segíthetik PR-stratégiádat (például a technikai SEO-hoz tartozó betöltési sebesség javítása, mobilra optimalizált nézet kialakítása és így tovább), de olyanok is, amelyeket akár közvetlenül összefűzhetsz PR-tevékenységeddel. Következzen erre néhány példa!
Jobb helyezés a keresési eredmények között: SEO-optimalizált PR-tartalmak, avagy két legyet egy csapásra
Első tippünk első ránézésre egyszerűen hangzik, mégis sokan elfelejtik alkalmazni: használd SEO-kulcsszavaidat PR-anyagaidban!
Nézd meg SEO-kulcsszókutatásaid eredményeit, és használd márkád sajtóközleményeiben, interjúiban, egyéb PR-tartalmaiban azokat a kulcsszavakat, amelyekre vállalkozásod rangsorolni szeretnéd az organikus, azaz nem fizetett keresési eredmények között, például a Google találati oldalán. Ezt a stratégiát használhatod márkaneved erősítésére is! Sőt, érdemes is arra törekedned, hogy ne csak a kereskedelmi célú kulcsszavakra fókuszálj, hanem változatos horgonyszövegekkel linkeld céloldaladat a sajtóanyagokban is. Ezzel célközönséged (és a keresőmotorok) számára olyan kapcsolatot teremthetsz márkád, terméked, szolgáltatásod és az adott kulcsszavak között, amely erős alapja lesz a későbbi értékesítésnek.
Lehet, hogy a “legjobb sportcipő” kulcsszóra például hatalmas a verseny, és nem tudod felhozni online cipőboltod az elsők közé - de ehelyett használhatod PR-kampányodban például az “egyedi sportcipő” vagy “minőségi sportcipő” kifejezéseket, ha ezek szerepelnek SEO-stratégiádban. Mivel SEO-csapatod már optimalizálta honlapodat ezekre a kulcsszavakra, nagy valószínűséggel az elsők között jelensz meg a keresési találatok oldalán, tovább erősítve a kapcsolatot a márkád és a kulcsszó között célközönséged fejében - akik sokkal nagyobb valószínűséggel kattintanak a te oldaladra, ha már hallottak rólad PR-kampányaidnak köszönhetően.
Ugyanakkor ne feledd: a SEO és a PR nem véletlenül két különálló terület. Kicsit más megközelítést igényel a SEO, és mást a PR-fókuszú tartalmak elkészítése.
Mostanra ugyan a keresőmotorok algoritmusai is nagyon ügyesek lettek a kulcsszóhalmozás és a természetellenes hangzású tartalmak felismerésében, de még mindig a PR világa, a média az, ahol többet számít az izgalmas, dinamikus, jó stílusú tartalom, a storytelling és a kiemelkedő hírérték.
Nem kell feláldoznod PR-anyagaid stílusát a SEO-optimalizálás oltárán! A jól megfogalmazott sajtóközleményekben és egyéb PR-tartalmakban könnyen elrejthetsz fontos kulcsszavakat anélkül, hogy azok erőltetettnek tűnnének.
Ahogy a kiadványok felkapják egy márka történetét, a PR növelheti a márkád számára generált backlinkek számát, minőségét és változatosságát. Ezzel pedig el is érkeztünk a következő SEO-PR kapcsolódási ponthoz: a honlapodra mutató linkekhez.
Összefoglalva: nézd meg, milyen kulcsszavakra érdemes keresőoptimalizálni a honlapod, majd használd fel ezeket PR-tartalmaidban is, hogy közönséged fejében is megerősítsd a kapcsolatot kulcsszavaid és márkaneved között, így később honlapod az elsők között jelenhet meg a keresési találatok oldalán!
PR kapcsolatépítés és SEO linképítés márkád hírnevének szolgálatában
A SEO-ban az off-page, avagy honlapodon kívül végzett optimalizálási technikák közé tartozó linképítés elengedhetetlen a sikerhez: minél több megbízható, magas minőségű oldal helyez el a céged honlapjára mutató linket saját oldalán, annál megbízhatóbb és népszerűbb leszel keresőmotorok szemében, és annál előrébb rangsorolják majd tartalmaidat, növelve weboldalad és végül céged forgalmát is.
#m1-p#Igen ám, de hogyan lehet ilyen értékes linkeket szerezni?##
Erre többféle válasz is létezik. A linképítés többnyire lassú, sok szorgalmat és kitartást igénylő folyamat - ám a PR ezen a területen is képes megsokszorozni a hatékonyságod.
A logika egyszerű: minél ügyesebb a PR-csapatod, annál többen hallanak a márkádról, annál többen próbálják ki terméked vagy szolgáltatásod, és így annál többen írnak majd rólad blogbejegyzést, social media posztot, értékelést vagy véleménycikket vagy bármilyen más típusú online tartalmat - és így megint egyre többen hallanak majd rólad.
Ezek az online tartalmak pedig mind-mind tartalmazhatnak olyan linkeket (ráadásul releváns kulcsszavakkal együtt), amelyek honlapodra mutatnak.
A Google Alerts segítségével automatikusan nyomonkövetheted, mely oldalak említették meg márkádat honlapod hivatkozása nélkül, így PR-csapatod azonnal akcióba lendülhet, hogy bezsebelje a SEO-csapat számára az értékes linkeket.
Lokális SEO és PR - fókuszálj a helyi eseményekre és keresésekre!
A lokális vagy helyi SEO erejéről már írtunk egy részletes bemutatást korábbi cikkünkben: Növeld vállalkozásod láthatóságát Google Cégem fiókod optimalizálásával!
A PR és a lokális SEO összefűzése azoknak a vállalkozóknak hozhat szép eredményeket, akik egy konkrét helyen működtetik vállalkozásukat - gondolj itt bármilyen boltra, étteremre, konditeremre… -, és szeretnék elérni a földrajzi értelemben véve is releváns célközönségüket (tehát például azokat, akik kifejezetten női fodrászt keresnek Kiskunmajsán.)
A cikk elején használt példánkban az étterem előtt álló becsalogató kolléga (a PR) volt felelős azért, hogy különböző eszközökkel (kritikusok véleménye, újságcikkek, helyiek véleménye, márka pozicionálása) elérje, hogy az ő éttermét válaszd. Viszont az már csak a szerencse kérdése volt, ki szólít meg előbb az utcán: ő, vagy egy másik, hasonlóan tehetséges értékesítő.
A helyi SEO ereje épp ebben rejlik: segít a megfelelő eszközökkel (például a cikkünkben említett, bárki számára elérhető Google Cégprofillal) hatékonyan eljuttatni a gondosan kidolgozott, meggyőző üzeneted minél több potenciális ügyfeleidhez, aki épp a közeledben tartózkodik, versenytársaid elé kerülve.
#m1-y#De hogy is fűzheted össze a lokális SEO-t a PR-ral?##
Vegyünk egy egyszerű példát: ha PR-stratégiád részeként minél több helyi eseményen veszel részt vagy akár rendezed meg őket te magad, annál több tartalommal tudod erősíteni helyi SEO-stratégiádat is: meg fogsz jelenni helyi online hírlapokban, blogokban, érkeznek új vélemények a Google Cégprofilodra, és így tovább. Ezek mind növelni fogják honlapod és márkád láthatóságát az online térben, és vonzani fogják a közeledben lévő potenciális ügyfeleket.
PR és SEO mutatók elemzése - így tartsd szem előtt a lényeget!
Csak akkor lesz valóban látható a PR és SEO együttes alkalmazásának hatékonysága, ha megfelelően mérsz és elemzel. Használj analitikai eszközöket - például a Google Analytics vagy a Google Search Console riportjait -, hogy nyomon kövesd a honlapod és márkád teljesítményét mind a keresőmotorokban, mind a médiafelületeken. Az adatok elemzése segít abban, hogy idővel finomíthass a stratégiádon, és a lehető legtöbbet hozd ki a PR és SEO kombinációjából!
Zárszó
A PR és SEO együttes alkalmazása nem csupán lehetőség, hanem szükségszerűség a digitális térben: szimbiózisuk a hatékonyságod és a láthatóságod növelésének kulcsa lehet. Ehhez folyamatosan figyelemmel kell kísérni mindkét terület változásait, és rugalmasan alkalmazkodni a dinamikus online környezethez.
Mindkét terület számtalan alterülettel és eszközzel rendelkezik, de nem mindegyik alkalmas vagy szükséges minden cég számára, így bátorítunk, hogy nézz utána, a Te vállalkozásodnak mely eszközök kombinálása teremtheti a legtöbb értéket! Ebben akár mi is szívesen segítünk - kérj tőlünk ingyenes konzultációt!
#promobox#Úgy érzed, SEO-stratégiád lehetne hatékonyabb? Célzott és konkrét lépéseket tartalmazó auditunkkal vagy teljeskörű SEO menedzsment szolgáltatásunkkal örömmel segítünk előrelépni!##