A digitális világban az információ és a láthatóság kulcsfontosságú. Napjainkban egy vállalkozás sikerének meghatározó eleme, hogy milyen könnyen találhatók meg a termékei vagy szolgáltatásai az interneten. Ebből a szemszögből nézve a lokális SEO nem csupán egy marketing eszköz; ez egy stratégiai fegyver, amely segít a helyi vállalkozásoknak kiemelkedni a tömegből, és közvetlen kapcsolatot teremteni potenciális ügyfeleikkel.
A lokális SEO jelentése
Kezdjük ott, hogy mit is jelent pontosan a lokális SEO, azaz helyi keresőoptimalizálás. A lokális SEO olyan technikák és stratégiák alkalmazása, amelyek célja, hogy a vállalkozások jobb helyezést érjenek el a Google-ban a helyi jellegű kereséseknél.
Helyi jellegűnek tekinthetünk minden olyan Google keresést, amelyek mögött a keresési szándék egy adott földrajzi területre koncentrálódik. A becslések szerint az összes Google-ban lefuttatott keresés mintegy fele bír lokális jelleggel, ez pedig hatalmas szám.
Nyilvánvaló helyi jelleggel bír a “futócipő bolt Budapest” keresési kifejezés, de az is, ha valaki Budapesten tartózkodva használja a “futócipő bolt” kulcsszót. Hiszen a Google feltételezni fogja: a hozzá közel eső boltokra keres rá, ahová a legkényelmesebben el tud jutni. Szintén erős lokális jelleggel bírnak a “a közelben” végződésű kereső kifejezések.
A hagyományos SEO-tól eltérően, ahol az általános online láthatóság a cél, a helyi SEO azokra a lokális fogyasztókra koncentrál, akik konkrét helyeken (pl. egy város vagy városrész) keresnek szolgáltatásokat vagy termékeket. Ez azért elképesztően fontos, mert a helyi keresések gyakran vásárlási szándékkal párosulnak: az emberek nagyon sokszor azért keresnek helyi vállalkozásokat, mert valamit meg szeretnének vásárolni, vagy azonnali szolgáltatást szeretnének igénybe venni.
Milyen vállalkozások számára fontos a lokális SEO?
A helyi SEO elsősorban olyan vállalkozások számára jelent komoly kiugrási lehetőséget, amelyek:
- Egy vagy több fizikai üzlethelyiséggel rendelkeznek (bolt, műhely, szalon, stb.), ahol fogyasztókat, vásárlókat szolgálnak ki.
- Helyspecifikus szolgáltatásokat nyújtanak, például kizárólag egy városban végeznek kártevőirtást, vagy csupán egy fővárosi kerületben vállalnak háztartási gép szerelést.
Ezentúl a tapasztalatom szerint kevésbé egyértelmű helyzetekben is szép eredménnyel tud járni, ha nem hagyjuk ki a digitális marketing képletből a lokális SEO-t.
#m1-p#Nagyon sok olyan keresés van, ahol a Google annak ellenére feltételez helyi jelleget, hogy a valóságban nem ez a leggyakoribb domináló erő a választásnál.##
Klasszikus példa a “honlapkészítés” kulcsszó, ahol a helyi jellegű kereséseknél megjelenő “térképcsomag” (erre mindjárt kitérek részletesen) állandó eleme a találati listának. Annak ellenére, hogy ma már, amikor valaki weboldal fejlesztőt választ, elhanyagolható a földrajzi távolság szerepe, hiszen a teljes folyamat online megy.
Fontos látni azt is, hogy a lokális SEO sok esetben nagyon jó lehetőség helyi jellegű kereséseknél megelőzni a nagy, erősebb márkákat és weboldalakat. A helyi keresés a Google-ban egy olyan terület, ahol jelenleg még viszonylag kiegyenlítettek az esélyek, új szereplőként is lehet belátható időn belül érvényesülni.
Milyen rangsorolási faktorok számítanak a lokális SEO-ban?
Amikor a Google helyi jellegű keresési szándékot azonosít, alapvetően két dolgot csinál a keresésre adott találati listával:
1) Megjeleníti az úgynevezett Local Pack-ot (magyarosan “térképcsomag”): ez az elem a találati listán megjelenő Google Térkép, a térképen megjelölt és alatta listázott releváns vállalkozások kombinációja.
2) a helyi keresési szándékhoz igazítja a klasszikus organikus találatokat is. Azaz előnyben részesít olyan weboldalakat, amelyekről feltételezi, hogy ki tudják szolgálni a keresési szándékot.
Hogy miként fogunk szerepelni a Local Pack elemen, valamint a helyi jellegű kereséshez igazított Google találati listán, ezek a rangsorolási tényezők fogják befolyásolni:
- Google Cégprofil szignálok
- On-Page SEO szignálok a weboldalról
- Google vélemények mennyisége és minősége
- A weboldal linkprofilja, külső hivatkozások mennyisége és minősége
- A felhasználók viselkedése, például mennyi időt töltenek a honlapon, milyen az átkattintási arány, stb.
- “NAP”, azaz brandnév, cím, telefonszám említések mennyisége és konzisztenciája a vállalkozás összes online felületén. Lényeges, hogy a vállalkozás minden felületén egységesen kell szerepeltetni a vállalkozás nevét (cégnév vagy brand), címét és telefonszámát.
#promobox-newsletter###
3 lépés a sikeres lokális SEO-hoz
Nézzünk meg három olyan egyszerű lépést, amivel sokat hozzá lehet tenni az üzletünk helyi SEO-jához. Persze maga a helyi keresőoptimalizálás nem korlátozódik erre a három lépésre, de az elinduláshoz elégségesek.
1. Google Cégprofil regisztráció és adatfeltöltés
Ha még nincs, mindenképpen érdemes saját Google Cégprofilt regisztrálni a vállalkozásod számára. Ügyelni kell arra, hogy a lehető legtöbb adatot megadd a cégprofilodon, beleértve a képeket, nyitvatartási időt, szolgáltatásokat, termékeket is.
Ha konkrét fizikai címen működő üzleted van, akkor mindenképpen add meg a pontos címét a profilodon. Ha nincs olyan telephelyed, ahol kiszolgálod az ügyfeleidet, hanem egy földrajzilag körülhatárolható területen lokációban dolgozol, akkor szolgáltatási területet kell feltüntetni a cégprofilon cím helyett.
#m1-y#Kezdj el már az első pillanattól tudatosan Google véleményeket szerezni, ezeket a Google Cégprofilodra kérheted be az ügyfeleidtől, vásárlóidtól. A Local Pack-ban való megjelenést komolyan meghatározza, mennyi és milyen értékelést tudsz összeszedni. ##
2. On-Page SEO a helyi keresésekre fókuszálva
Ha a vállalkozásod tevékenysége földrajzilag meghatározott helyre koncentrálódik, akkor ezt mindenképpen tükröznie kell a weboldaladnak is.
Például, tegyük fel, hogy Debrecenben nyújtasz mobil gumiszervíz szolgáltatást. Ebben az esetben minden fontos SEO elemben (title, metaleírás, URL cím, H1) és a honlap szövegezésében is egyértelművé kell tenni ezt a földrajzi megszorítást. Hiszen nem akárkinek, bárhol akarsz megjelenni a Google-ban, hanem kizárólag annak, aki Debrecenben keres ilyen szolgáltatást.
#m1-p#Haladóbbaknak érdemes utánanézni, mik azok a strukturális adatok, és beépíteni a megfelelő helyi jelleget erősítő SCHEMA adatokat is a weboldal forráskódjába.##
3. Linképítés helyi fókusszal
A SEO szakértők megegyeznek abban, hogy az egyik legfontosabb rangsorolási faktor a weboldalunkra mutató külső hivatkozások mennyisége és minősége. Komoly tényező ez a helyi jellegű keresésekre adott találati listák összeállításánál is.
Ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, hogy a lokális fogyasztókra célzó honlapoknál érdemes a linképítésnél is figyelembe venni a helyi jelleget.
#m1-y#Nagyon erős szignálokat jelenthetnek a vármegyei, települési, stb. portálokról kapott hivatkozások, így érdemes ezekre külön is koncentrálni.##
Milyen eredményeket lehet várni a lokális SEO-tól?
A helyi keresőoptimalizálás általában nem hoz önmagában egy weboldalra rengeteg kattintást, nagy forgalmat. Sőt, sokszor még a weboldalra sem ér a felhasználó, mert a Google Cégprofilok közül választ.
A lokális SEO-val szerzett figyelemnek ugyanakkor általában magas a konverziós aránya. Azaz, a valódi ügyfél és vásárló szerzésben meglepően szép eredményeket tud hozni.
Példaként szeretném hozni az egyik kisléptékű tesztprojektemet, a soptox.hu-t. Nulla földrajzi kötődéssel és szinte minimális munkával építettem egy kizárólag Sopronban és környékén kártevőirtást kínáló honlapot. Az egész weboldal kevesebb, mint 10 URL címből áll, ugyanakkor a fókusza hiperlokális. A tartalmakat AI-val írtam, igaz nem copy-paste módszerrel. A honlaphoz kapcsolódik még egy Google Cégprofil, és ennyi.
Ez a kis tesztprojekt alig fél éves, de le kellett szednem róla a telefonszámomat, mert az elmúlt időszakban szinte naponta kaptam hívást Sopronból kártevőírtót kereső emberektől. Sajnos kiszolgálni nem tudom őket, mert nyilván én ehhez nem értek, és nem találtam megbízható partnert sem a környéken. De ha helyben dolgozó kártevőirtó szakember lennék, akkor nagyon jó kis üzleti forgalmat tudnék csinálni ezzel a kizárólag lokális SEO-val beindított weboldallal.
Tanulság? A helyi SEO-val nagyon megéri foglalkozni, ha egyébként a vállalkozásunknak van lokális fókusza. Ellentétben a legtöbb online marketing eszközzel és technikával, a lokális SEO tényleg kevés erőforrásból is komoly eredményeket tud kihozni.
Jobbágy András (Virto Keresőmarketing Ügynökség) írása.
#promobox-szolg-seo#Úgy érzed, segítségre lenne szükséged lokális SEO stratégia elkészítéséhez?##