Hogy egy adott weboldal egészen pontosan milyen elemeket tartalmaz és azoknak milyen a designja, azt leginkább a megrendelő ízlése dönti el. Ha kicsit tudatosabban készül a weboldal, akkor már a munkálatok kezdetén, a tervezési időszakban bevonnak webdesignert és marketingest.
Az, hogy szakember segítsen a weboldal elemeit kialakítani, azok egymáshoz való viszonyát beállítani, két dolog miatt is fontos. Egyrészt harmonikusabb lesz az oldal, azaz átlátható és olvasható lesz a tartalom. Másrészt a marketing célt is eléri, vagyis oda tereli az emberek szemét, ahol fontos mondanivaló vagy CTA-gomb helyezkedik el.
Ne felejtsük el, a design maga is egy eszköz, aminek a weboldal célját kell szolgálnia. Ha egy bemutatóoldalt szeretnénk, akkor teljesen máshol van a hangsúly, mint ha terméket vagy szolgáltatásokat szeretnénk értékesíteni.
Miből épül fel egy weboldal?
A weboldalak alapvetően képekből, szövegekből és gombokból épülnek fel.
Igen, ennyire egyszerű alapokra lebontható minden weboldal. Az persze már más kérdés, hogy ezek milyen struktúrában szerepelnek az adott weblapon.
WEBOLDAL STRUKTÚRA
A weboldalak 3 nagy strukturális egységből állnak. Ezek a fejléc, lábléc és a tartalomtörzs.
Bár ez a legáltalánosabb felosztás, mégis találkozhatunk olyan oldalakkal, ahol vagy a fejlécet vagy akár a láblécet elhagyják.
Nézzük, alapvetően milyen információkat tartalmaz ez a három strukturális egység:
Fejléc
Ide helyezzük el általában a logót, szlogent, legfontosabb telefonszámokat, keresőmezőt, illetve ha van belépési lehetőség az oldalra, akkor az ehhez kapcsolódó gombokat is. Webshopok esetén a kosár ikon/pénztár gomb is itt kaphat helyet. Ide kerülnek a menüpontok is, mobil nézetben általában hamburgerikonnal megjelenítve.
Tartalomtest
Minden olyan információ helye, ami az érdeklődőknek fontos: termékek, szolgáltatások leírása, a szöveges és képi tartalmak helye.
Lábléc
Ezzel az egységgel adunk keretet egy weboldalnak. Itt a legfontosabb információkat ismételjük meg, például a logót, cégnevet, elérhetőséget. De itt találhatóak - amennyiben vannak - a különböző social media ikonok. A weboldal készítői általában ide helyezik a szerzői jogi megjegyzést és a saját elérhetőségüket is. Valamint olyan fontos linkeket találhatunk itt, mint például az ÁSZF, az Adatvédelmi Nyilatkozat, vagy akár az akciókra vonatkozó linkek. Tehát a lábléc olyan információkat tartalmaz, amelyek az oldal használhatóságában segítik a látogatót.
Bár nincs arra vonatkozó szabályozás, hogy mit kell tartalmaznia feltétlenül a láblécnek, és technikailag nem is szükséges a lábléc a weboldalakhoz, a szokás úgy alakította, hogy a felsorolt elemeket itt keresik leggyakrabban a látogatók.
(A weboldalaknak számos jogi követelménynek kell megfelelniük, ezek egy része azért szükséges, hogy a fogyasztót védje. Például ha egy webshop esetében nem találjuk az impresszumot vagy az ÁSZF-et, akkor nagyobb valószínűséggel gondolhatjuk, hogy csalókkal van dolgunk. Mivel ezeket a részeket a kialakult szokás miatt legelőször a láblécben keresik a látogatók, így itt ezek hiánya egyfajta bizonytalanságot okoz a látogatóban.)
#promobox-newsletter###
Nézzük, milyen alapvető elemeket tartalmaznak vagy tartalmazhatnak a weboldalak!
Menüsorok/ Navigációs részek
Ezek az elemek arra szolgálnak, hogy a látogató be tudja járni az aloldalakat. Itt említhetjük meg a breadcrumbot, ami alapján a látogató tudja, hogy éppen merre van a főoldalhoz képest, milyen mélységekben böngészi éppen az oldalt.
Különböző nyilak és csúszkák, lenyíló elemek
Azt ma már mindenki tudja, hogy értékes tartalommal kell ellátni a weblapunk különböző aloldalait. Azonban a minőségi tartalom bizony nem pár mondatot jelent, így azonban az oldalaink hossza növekedni fog, azt pedig valahogyan át kell tudnunk olvasni. Erre szolgálnak a fenti elemek.
Számtalanszor előfordul, hogy a tartalom jelentős részét egy lenyíló részbe rejtik, így az oldal hosszát csökkenteni tudják, az abban lévő tartalmat pedig tényleg csak azok olvassák, akiknek szól.
Képek, videók, fotó galériák
Ezek a weboldalak „kis színesei”, ezekkel lehet feldobni az oldalt, megtörni az egyhangú szövegeket, vagy akár irányítani a figyelmet egy-egy pontra. Ezek nélkül elképzelhetetlen egy weboldal.
Szövegek – Headingek, kiemelések, normál szövegtörzs
Végeredményben ezért készítjük a weboldalt, hiszen információt szeretnénk megosztani másokkal. Persze a legtöbb weboldal célja a profitszerzés, de ezt is vélemények, információk és leírások bemutatásával - azaz szövegekkel - éri el leghatékonyabban.
Az, hogy a szövegeket hogyan jelenítjük meg, nemcsak esztétikai kérdés, a marketing- és SEO-szempontokat is érdemes figyelembe vennünk közben. Nem mindegy például a címsorok használata, vagy a vastagbetűs kiemelések hossza. (Ezekhez érdemes szakember segítségét kérni.)
Összességében elmondhatjuk, hogy egy weboldal felépítésének bonyolultsága legnagyobb mértékben a weboldal céljától és a megrendelői igényektől függ. Azonban ahhoz, hogy a weboldal jól teljesítsen érdemes a letisztult, könnyen átlátható, jól kezelhető felépítésre törekedni.
A fenti blogbejegyzés Monoriné Stekler Anikó, a Logical M Design munkatársának cikke.