Design

A legmeghatározóbb design irányzatok: minimalizmus

Írta:
Levi
Olvasási idő:
3
perc

A Design irányzatok cikksorozatunk első részében megismerhetted, hogy miért is olyan fontos vállalkozásod vizuális megjelenése, valamint melyek azok a grafikai műfajok, amik a leginkább uralják az online felületeket. A szkeumorfizmus, a neumorfizmus és a flat design kétségkívül nagyon szép megjelenést tesz lehetővé, viszont mintha minden sarkon egy-egy ilyen felületbe botlanánk. Mit tehetsz, ha szeretnél egy kicsit kitűnni, és szakítani a közhelyes látványvilággal? A sorozat elkövetkező cikkeiben egy-egy olyan irányzatot fogunk ismertetni Veled, amivel könnyedén kitűnhetsz versenytársaid közül! Kezdjük is az elmúlt évek egyik legfelkapottabb stílusával, a minimalizmussal.

A legmeghatározóbb design irányzatok: minimalizmus

Mi is az a minimalizmus?

Biztos vagyok benne, hogy ezt a szót már ezernyi kontextusban hallottad, ahogy azt a mondást is, hogy “a kevesebb néha több”. Ez abszolút igaz a vizuális megjelenésre és az esztétikára is. Nem is csoda, hogy a jelenség nem újkeletű, már a 60-as évektől népszerű lett elsőként a festészetben, majd más területeken is. Találkozhatunk minimalista alkotásokkal a művészet valamennyi ágazatában (például festészetben, fényképészetben, szobrászatban de akár még a zenében is) vagy éppen az építészetben. Az aranyszabály ugyanaz: a lehető legegyszerűbb, de mégis egyedi és kifejező alkotás létrehozása.

minimalizmus, minimalista megjelenése
A minimalizmus megjelenése különböző területeken
(Forrás: Aliexpress, Artistics, Rethinking The Future)

Ritka, hogy gazdasági egyetemen a jó designról tanuljunk, de volt szerencsém egy izgalmas előadást hallgatni, ahol a tanár a következőképp határozta meg az arculattervezés kulcsát:

#m1-y#a design akkor lesz tökéletes, ha már mindent elvettünk belőle, ami nélkül még értelmezhető, azonban semmivel sem többet.##

Ezt érdemes megjegyezni, és egyúttal átültetni vállalkozásod vizuális megjelenésének megalkotásához is. Könnyű azt hinni, hogy a hatalmas versenyben akkor tudunk felülkerekedni, ha minél nagyobb, színesebb, különlegesebb és kirívóbb megjelenéssel jelenünk meg, hogy minket vegyenek észre először a versenytársak helyett, de sajnos ez nem teljesen igaz - a fogyasztók már hozzászoktak a legextrémebb designokhoz is, és észre sem veszik ezeket. Helyette valami olyat kell mutatni, amire nem számítanak, ami kitűnik a mai színes-szagos médiavilágból. Erre egy jó megoldás lehet, ha a lehető legtöbb elem közlése helyett a legkevesebbet célzod meg, és a minimalizmust alkalmazod.

#promobox-newsletter###

Minimalizmus a web designban

Ha szimpatikusnak találod ezt az irányzatot, akkor itt az ideje alkalmazni a gyakorlatban is. Az egyik legkézenfekvőbb lehetőség, hogy weboldalad design-ja kölcsönözzön minimalista kinézetet. Ez nem lehet egyszerű, ha egy színes, vibráló megközelítésből indulunk, de ne felejtsd el a fenti alapszabályt: vegyél el belőle mindent, ami nélkül még érthető lesz az Általad átadni kívánt üzenet. A cél egy nagyon letisztult látvány, ami csakis a legfontosabb elemeket tartalmazza. Ehhez érdemes szem előtt tartani az alábbi szempontokat:

  • Csak két színt alkalmazz, amik nagy kontrasztban vannak egymással
  • Lehetőleg szabályos formákat használj, kerüld a lekerekített éleket
  • Ne legyenek rétegek, árnyékok és színátmenetek, a képernyőt egy papírlapként fogd fel

Itt van egy példa egy minimalista weboldalra:

minimalista weboldal
Egy minimalista web design
(Forrás: Dribble)

Minimalizmus a kreatív tervezésben

Ha már elindultál a minimalizálás útján, akkor itt semmiképp se állj meg, ugyanis a kreatív tervezés az a terület, ahol még nagyobb hatást tudsz gyakorolni a fogyasztókra. A közösségi média és az internetes portálok görgetésével naponta több ezer képet, videót, zenét látunk és hallunk, így itt hatványozottan igaz, hogy ezek közül csak valami igazán váratlannal lehet kitűnni. A felhasználók ahhoz szoktak, hogy a képernyőjük tele van színekkel, szövegekkel, minden milliméterre jut valami tartalom - ráadásul a vállalati oldalról is gyakran az az elvárás, hogy az elköltött pénzért cserébe minden pixelt kihasználjunk. Holott sokkal nagyobb lehet a hatás, ha egy minimalista képpel próbálunk meg felülkerekedni a zajon. Ha kipróbálnád, az alábbi szabályokat tartsd észben:

  • A web designhoz hasonlóan itt is kevés, nagy kontrasztú színt alkalmazz
  • A vászon nagy része maradjon üres, nem kell az egészet kitölteni
  • Legyen egy központi elemed, ami odavonzza a tekintetet
  • Ezen kívül maximum egy sornyi szöveget helyezz még el - ha jól csináltad, ez már bőven elég ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődést

Természetesen itt már nyugodtan lehetsz kreatívabb és szabadabb - ha a minimalizmus elveit szem előtt tartod, akkor akár színárnyalatokat és képeket, tárgyakat is elhelyezhetsz a képre, ha ezek még ütősebbé teszik a grafikát. Nézzünk is erre egy példát:

minimalizmus a kreatív tervezésben
Biztos vagyok benne, hogy erre a hirdetésre Te is felkapnád a fejed
(Forrás: Bored Panda)

Konklúzió

Ha gyakran már te is úgy érzed, hogy nem tudsz lépést tartani a hatalmas vizuális versenyben, ahol mindig feltűnőbb és extrémebb design-nal kell megjelenni, akkor a minimalizmus egy remek lehetőség arra, hogy egy kicsit elmenekülj ettől a kirívó látványvilágtól, és egy szolidabb, visszafogottabb, de annál meghökkentőbb grafikákkal keltsd fel potenciális Ügyfeleid érdeklődését. Arról nem is beszélve, hogy az online világon túl ezt az irányzatot akár a fizikai termékeiden is alkalmazhatod, és egy kifejezetten elegáns arculattal hívhatod fel magadra a figyelmet a boltok polcain. Így hát mi mindenképp arra bátorítunk, hogy merj egyedi lenni, egyszerűsítsd arculatod, és tűnj ki a tömegből a minimalizmus által.

minimalizmus a fizikai termékeken
A minimalizmust könnyen alkalmazhatod fizikai termékeiden is

#promobox#Tetszik a minimalizmus és újraterveznéd az arculatod, de nem ismered a grafikai programokat? ##

További bejegyzések

Ezek is érdekesek lehetnek

Melyek a legjobb AI szövegírók? Mire használd őket?
Hatékonyság
Melyek a legjobb AI szövegírók? Mire használd őket?
Online marketing: a hosszú távú befektetés
Ügynökség
Online marketing: a hosszú távú befektetés
A PR és a SEO szimbiózisa:  pro tippek márkád erősítéséhez
Keresőoptimalizálás (SEO)
A PR és a SEO szimbiózisa: pro tippek márkád erősítéséhez
Így hirdess a TikTokon 2024-ben!
PPC kampánykezelés
Így hirdess a TikTokon 2024-ben!
5 tipp, amivel elkerülheted a marketing kiszervezésének buktatóit
Tudástár
5 tipp, amivel elkerülheted a marketing kiszervezésének buktatóit
Legyél képben: A képek keresőoptimalizálásának lépései
Keresőoptimalizálás (SEO)
Legyél képben: A képek keresőoptimalizálásának lépései
A marketing ügynökség buyer personái
Ügynökség
A marketing ügynökség buyer personái
Így forradalmasítja a Google AI a hirdetéskezelést
PPC kampánykezelés
Így forradalmasítja a Google AI a hirdetéskezelést
Erre is használhatod a képalapú keresést
Keresőoptimalizálás (SEO)
Erre is használhatod a képalapú keresést
Mire jó a link rövidítés? Melyik linkrövidítőt használd?
Hatékonyság
Mire jó a link rövidítés? Melyik linkrövidítőt használd?
Miről szól a performance marketing?
Tudástár
Miről szól a performance marketing?
Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Ügynökség
Mit kérdezz az első "randin" egy marketing ügynökségtől?
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Keresőoptimalizálás (SEO)
Lokális SEO: döntő lehetőség a helyi vállalkozások számára
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
Ügynökség
Hogyan válassz online marketing ügynökséget?
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben
Design
A legjobb AI képgenerátor eszközök 2024-ben