Minden iparágnak van bevett gyakorlata arra, hogyan alakítsa ki árait, hogy versenyképes és mégis nyereséges maradjon, emellett a megfelelő helyre pozícionálja magát. Egy marketing ügynökség árazási rendszerét fontos átlátni ahhoz, hogy megfelelő döntést hozhassunk például abban a kérdésben, hogy saját alkalmazott vagy ügynökség vigye-e a marketing feladatokat. E pár perces olvasmánnyal segítünk képbe kerülni az ügynökségi árazással kapcsolatban, tarts velünk!
Milyen elemekből épül fel az árazás
Amikor szemügyre vesszük egy online marketing ügynökség árait, az egyik első benyomásunk gyakran az, hogy “hiszen ez többe kerül, mintha saját alkalmazottal dolgoznánk”. Az ügynökségnél azonban sok esetben nem egy szakember végzi el a feladatokat, hanem egy egész szakértői csapat segíti az ügyfél marketingtevékenységét. Pontosabb lenne tehát az árajánlat összehasonlítása pédául egy PPC specialista, egy SEO szakember és egy marketing vezető együttes bérköltségével vagy vállalkozói díjával.
A marketing ügynökségi díjak a munkavállalók projektre terhelhető közvetlen bérköltségei és azok járulékai mellett tartalmazzák még:
- megbízásokhoz kapcsolódó projektmenedzsment, belső egyeztetések és koordináció költségét;
- esetleges gyártási díjakat (pl.: képes kreatívok, videokészítés stb.);
- az általános irodai és működési költségeket (könyvelés, pénzügy, banki költségek, eszközök amortizációja, kommunikáció, marketing szoftverek, professzionális alkalmazások stb.);
- külső képzések díját, a belső képzésekre fordított időt a naprakész ismeretek érdekében;
- az ügynökségek marketing költségét (igen, nekik is vannak saját aktivitásaik :) pl.: content marketing, keresőoptimalizálás, PPC kampányok stb.);
- valamint az ügynökség elvárt profitját.
Mi határozza meg az online marketing árát?
Először is fontos, hogy az ügyfél meghatározza a fejlődéssel kapcsolatos elvárásait és céljait. Ezek ugyanis előirányozzák az online marketingre szánt büdzsét.
Az ügyfél és az ügynökség együttes célja, hogy az először meghatározott büdzsét fokozatosan növeljék. Ez segít a növekedésben és a célok elérésében. Ahogy fejlődik a cég, úgy nőhet a büdzsé is.
A cég mérete meghatározza azt is, hogy mekkora a meglévő ügyfélköre, de fontos felmérni azt is, hogy mekkora céközönséget szeretne megcélozni. Ezért a marketing stratégia kialakításánál kulcsfontosságú, hogy az ügynökség minél alaposabban feltérképezze és megismerje a már meglévő és a megcélozni kívánt célközönségeket. Az alapos munkát végző ügynökségek ezt rendszeresen felül is vizsgálják.
#m1-y#AZ ÁRAZÁST BEFOLYÁSOLJA AZ ÜGYNÖKSÉG TAPASZTALATA IS. A BIZONYÍTHATÓ EREDMÉNYEKRE, TAPASZTALATRA, REFERENCIÁKRA MAGASABB ÁRAKAT LEHET ÉPÍTENI.##
A marketing költségek tervezésében természetesen maga a digitális marketing stratégia az egyik legfontosabb tényező. Nincs két egyforma cég, ezért nincs mindenkire szabható stratégia sem. A különféle szolgáltatásokat, online marketing eszközöket az ügynökség igyekszik mint egy puzzle-t összerakni, hogy a végső stratégia a lehető legjobban szolgálja az ügyfél céljait.
Tipikus árazási modellek
A marketing ügynökségek olyan árazási modelleket alakítanak ki, melyek reálisan tükrözik a saját befektetett munkájukat és az ügyfél igényeit. Fontos szempont, hogy az ügyfél minden egyes befektetett forintja a lehető legjobban hasznosuljon. Ez a kulcsa az ügyfél, és ezáltal az ügynökségi munka fejlődésének is.
#m1-p#AZ ÜGYNÖKSÉG ÉS AZ ÜGYFÉL CÉLJA UGYANAZ: OPTIMÁLIS BÜDZSÉ MELLETT DINAMIKUS FEJLŐDÉSI ÜTEM ELÉRÉSE. AZ ÜGYNÖKSÉGI ÁRAZÁS PEDIG EZT A KÖZÖS CÉLT SZOLGÁLJA.##
Csomagár
Ez a legnépszerűbb árazási mód, ügynökségnek és ügyfélnek egyaránt hatékony.
A marketing ügynökség összeállít néhány jellemző szolgáltatást tartalmazó csomagot. Ezek többféle “méretben” is megjelenhetnek annak érdekében, hogy a kisebb-nagyobb cégek kiválaszthassák a nekik megfelelőt. Az előre meghatározott csomagár fix, legfeljebb a csomag méretében van választási lehetőség.
A csomagár jól tervezhető az ügyfél és a marketing ügynökség számára is, és részletesen tartalmazza a vállalt feladatokat. Könnyen bővíthető, az ügynökségnek mindig van lehetősége az upsellre.
Hátránya lehet, hogy a terjedelmes és sokszorosan kibővített csomagokat idővel nehéz átlátni. Nőhet az ügyfél kérésére elvégzett, de a vállalt feladatok közé nem tartozó munkák köre, ezért fontos a következetesség az ügynökség részéről, hogy az együttműködés kifizetődő maradjon.
Az ügyfél részéről érdemes felülvizsgálni a csomag tartalmát. Előfordulhat, hogy szükségessé válik egy olyan szolgáltatás, amit csak nagyobb csomag tartalmaz. Például egy kisebb csomag magában foglalja a Google Ads keresőhirdetéseket, de az ügyfélnek szüksége lenne Shopping hirdetésre is, ami viszont a nagyobb csomagban elérhető.
“Menü” árazás
A marketing ügynökség a szolgáltatásokat egyesével beárazza úgy, hogy csak az adott szolgáltatáshoz tartozó feladatok időigényét és értékét veszi figyelembe. Ebben az esetben az ügyfél akár egyetlen szolgáltatást is választhat, vagy akár mozaikszerűen, egyesével állíthatja össze saját marketing mixét.
Nagyon hasznos akkor, ha egy bizalmatlanabb ügyfelet érkeztet az ügynökség. Ilyenkor kipróbálhat egyetlen szolgáltatást, és ha beválik, jöhet is a következő.
Ugyanakkor az ügyfél nem minden esetben azt vagy azokat a szolgáltatásokat választja, ami igazán sikerre vihetné vállalkozását.
Előfordulhat az is, hogy a marketing ügynökség állít össze egy “menüt”, melyből az ügyfél választhat. Ilyenkor az ügynökségnek előre kell dolgoznia, és egy olyan mixet tervezni, ami sikerre viheti az ügyfelet. Ebben a tervezésben nagy segítség lehet, ha már vannak korábbi tapasztalatok az ügyfélnél.
#promobox-newsletter###
Projekt alapú árazás
Ha egy szolgáltatás nem rendszeres, hanem belátható időn belül lezárul, akkor a legjobb megoldás, ha a digitális marketing ügynökség a projekt lezárultával számol el az ügyféllel. Tipikus esete a webfejlesztés, amikor például megújítunk egy honlapot vagy elkészítünk egy webáruházat. Például egy UX kutatás során a felhasználói viselkedés felmérésétől a design tervek teszteléséig egy fix, jól belátható munkafolyamat zajlik le, a projekt lezárásával pedig az ügyfél igényei szerint lehet folytatni egy következő projektet.
A projekt megvalósítása közben felmerülő teendők esetén könnyen módosítható az ajánlat, bár a projekt hosszúsága több esetben nehezen meghatározható. Éppen ezért a projekt alapú árazás elsősorban a marketing ügynökségeknek jelent nagyobb kockázatot, hiszen ha előzetesen nem kellő körültekintéssel becsülik meg egy projekt erőforrás- vagy időigényét, az könnyen veszteségessé válhat számukra.
Óradíj
Kisebb lélegzetvételű projektekhez, feladatokhoz kézenfekvő az óradíjas elszámolás. Például ha az ügyfél extra tanácsadást vagy éppen egy egyszeri analitikai beállítást igényel, amit nem tartalmaz a csomagja.
Az elszámolás könnyen átlátható, viszont tervezése annál nehezebb. Ráadásul a marketing ügynökséget nem motiválja, hogy a lehető legrövidebb idő alatt végezzék el a feladatot. Amennyiben ezt választod, érdemes előzetes becslést kérned, hogy az adott feladat elvégzéséért várhatóan hány munkaórát számítanak majd fel.
Zárszó
A széles körben elterjedt szolgáltatásokra (pl.: PPC kampány menedzselése vagy Facebook oldal kezelése) jellemzőbb az árverseny, míg a komplexebb szolgáltatások esetén inkább az ügynökségbe vetett bizalom a meghatározóbb (korábbi tapasztalat, ismerősök ajánlásai)
A marketing ügynökség szempontjából az árak kialakításának meghatározó szerepe van a pozícionálásban és az ügyfélkör jellegének alakulásában.
Az ügyfél oldaláról a több vagy komplexebb szolgáltatások igénybevételénél nehéz lehet az árak összehasonlítása.
Az ügyfél és az ügynökség hosszú távú kapcsolatát az fogja meghatározni, hogy közösen milyen sikereket érnek el.
#promobox#Ha szeretnéd egy profi és felelősségteljes csapatra bízni céged marketingjét, keress minket! ##