Vállalkozásod termékeit vagy egyedi tartalmait többféleképpen tudod népszerűsíteni a webhelyeden keresztül. Sokan esnek abba a hibába, hogy megérzések és intuíciók alapján állítanak be hirdetéseket, vagy alakítják, változtatják a weboldalukat, azonban ennél van egy sokkal egzaktabb és konstruktívabb mód a kampányok felépítésére és hatékony optimalizálására. Először is meg kell fogalmaznunk, hogy pontosan mely mérőszámok a legfontosabbak számunkra , és melyeken szeretnénk javítani. Összeállítottunk egy rövid, de annál hasznosabb útmutatót ahhoz, hogy könnyebben eligazodj a Google Analytics által mért számok és mutatók kusza labirintusában és kiválaszthasd, melyek a vállalkozásod számára leginkább releváns adatok.
Felhasználó/Látogató - User
A felhasználók olyan látogatók, akik meghatározott időn belül egy munkamenetet kezdeményeztek a webhelyeden vagy alkalmazásodban. Amikor bejelentkezel Google Analytics fiókodba, a Kezdőlap nézet legelső mutatója a felhasználók száma, amely a választott időkerettől függően változik.
Új és visszatérő felhasználók - New és Returning users
Röviden összefoglalva az új felhasználók azok a felhasználók, akik még soha nem jártak weboldaladon, visszatérő felhasználók pedig azok, akik korábban már felkeresték webhelyedet.
No, de honnan tudja ezt a Google Analytics?
Amikor valaki megérkezik a weboldaladra, a Google nyomkövető cookie-t keres az eszközön. Ha a cookie nincs jelen, a Google létrehoz egyet, és a látogatót „új” felhasználónak tekinti. Ha a cookie jelen van, a Google „visszatérő” felhasználónak ítéli, és új munkamenetet indít.
Jól hangzik, azonban mégsem annyira egyszerű a dolog, mint amilyennek elsőre hangzik.
Például, ha egy látogató több eszközről (például először egy laptopról, majd egy okostelefonról) látogatja meg a webhelyet, a Google Analytics az egyes eszközökről érkező látogatásokat más felhasználótól érkezőnek számítja. Ha egy látogató több böngészővel rendelkezik ugyanazon az eszközön, és felváltva használja őket, a Google Analytics mindegyikhez külön ügyfélazonosítót rendel. Az is előfordulhat, hogy egy látogató rendszeresen törli vagy blokkolja a cookie-kat, ezért a rendszer minden alkalommal új látogatónak értékeli, amikor visszatér hozzánk.
Fals infóink lehetnek akkor is, ha a felhasználók a böngészőjükben inkognitó módban vagy privát böngészési módban látogatnak el hozzánk, mivel ebben az esetben a böngésző nem menti a cookie-kat és/vagy a webhelyadatokat.
Munkamenet - Session
Munkamenet esetén egy olyan időszakról beszélünk, amikor az oldalunkra látogató felhasználó valamilyen aktív tevékenységet végez. A munkamenet száma akkor is egy, ha több tevékenységet is végez a weboldalon. Ilyen például a görgetés, kattintás vagy bármilyen egyéb esemény. Ha a felhasználó több, mint 20 percig nem “csinál” semmit a weboldalunkon, majd újra elkezd kattintgatni, a rendszer egy újabb munkamenetet indít el.
Oldal/Munkamenet - Pages/Session
Sajnos akármennyire is profin vannak összerakva a PPC kampányok és a weboldal, nem fog minden honlapunkra látogató konvertálni. Felmerülhet a kérdés, hogy miért is fontosak nekünk a nem konvertáló látogatók. A válasz egyszerű: hogy tanuljunk és tanulságokat vonjunk le. Az ő viselkedésüket különösen érdemes nyomon követni és ha látunk egy egységes mintát, mely választ adhat a “miért nem konvertáltak” kérdésre, akkor egy jól megfogalmazott konklúzió alapján hatékonyan tudjuk optimalizálni a kampányaink vagy a weboldalunk felépítését.
Ez a mutató megmutatja, hogy egy munkamenet során a látogató átlagosan hány oldalt tekintett meg.
#promobox-newsletter###
Visszafordulási arány - Bounce rate
Íme egy mutató, melyet sokan nem szeretnek, és még többen félreértenek. A visszafordulási arány azt mutatja meg, hogy a látogatók hány százaléka hagyta el az oldalt anélkül, hogy bármilyen interakciót kezdett volna a weboldalunkon.
Azonban ez nem az jelenti, hogy a landing oldalunkat azonnal elhagyta, hiszen amikor a Google Analytics oszt-szoroz és kiszámolja nekünk a visszafordulási arányt, nem veszi figyelembe, hogy az adott oldalon mennyi időt tölt vagy görget-e a felhasználó. Ezért előfordulhat, hogy bár a landing oldalunkon nem történt konverzió, a felhasználó végigolvasta a tartalmakat.
Forgalmi források - Traffic source
Ez a metrika mutatja meg, hogy a látogatók mely csatornákon keresztül lépnek “be” a weboldalra. Általánosságban elmondható, hogy négy alapértelmezett csatorna van a forgalom beáramlására: organikus keresés (kulcsszavak keresése egy keresőben, majd a keresési eredményeken keresztül), közvetlen forgalom (a webhely webcímének közvetlen beírásával a böngészőbe), hivatkozási forgalom (amely a webhelyre vezető külső linkekre kattintva érkezik) és a kampányforgalom (hirdetési kampányokból). Fontos, hogy támogasd azokat a forrásokat, amelyek forgalmad nagy részét irányítják, például az organikus keresési forgalmat keresőoptimalizálási szolgáltatásunk segítségével növelheted.
Konverzió/Cél - Goal
A weboldalunk elkészítését követően, a számunkra legfontosabb metrika, ami megmutatja, hogy a látogatók hoznak-e üzleti értéket.
Célnak számít például az, ha a látogatók felveszik velünk a kapcsolatot, mert érdeklődnek a szolgáltatásunk iránt, illetve a webshopokban megvalósult vásárlás is egy cél.
Google Analyticsen belül négy típusú cél beállítás található:
- Cél (URL) : ez az, amikor a webhelyen egy adott URL betöltődik, vagyis amikor a felhasználó meglát egy oldalt. Jellemzően ez egy köszönetnyilvánítási oldal szokott lenni - például kapcsolatfelvételt vagy hírlevél feliratkozást követően.
- Időtartam: ez akkor “aktiválódik”, ha egy munkamenet meghatározott ideig vagy tovább tart. Például beállíthatsz egy olyan célt, hogy rögzítse, ha egy bizonyos aloldalon egy munkamenet eléri a 10 percet vagy többet.
- Oldalak/látogatás: akkor aktiválódik, amikor a felhasználó egy munkamenet során meghatározott számú oldalt vagy képernyőt tekint meg.
- Események: ez akkor jelenik meg a Google Analyticsben, amikor egy általunk meghatározott esemény megtörténik. Ezek lehetnek például „lejátszott videó”, „csúszkás interakció”, gombra kattintás vagy „kattintott közösségi megosztás”.
#m1-p#FONTOS: Egy nézethez legfeljebb 20 célt hozhatsz létre. Ha beállítottál egy célt, az csak a jövőre vonatkozó adatokat gyűjti, és visszamenőleg sajnos nem mutat adatokat.##
Konklúzió
Azt javasoljuk, hogy ha egy új weboldalt indítasz, nulladik lépésként vedd fel a teendők közé a webanalitikai mérések beállítását. Ha értelmezni tudod az adatokat és pontosan látod a miérteket, olyan fejlesztéseket alkalmazhatsz nemcsak a webhelyeden, de a hirdetéseidben is, amelyek rövid időn belül megtérülnek.
#promobox#Úgy érzed, az analitikai méréseid nem állnak stabil lábakon, így inkább szakemberekre bíznád ezek átnézését és ha kell, akkor a beállításokat is?##