Szeretnél képet kapni a weboldalad látogatóinak aktivitásáról? Esetleg csökkent a forgalmad, vagy csak kis mértékű a növekedés, ezért “szupererőt” vetnél be? Jó hírünk van, weboldalad és mérési, illetve követési rendszerek összekötésével górcső alá veheted az oldalad hatékonyságát, és személyre szabott hirdetésekkel felturbózhatod a forgalmad.
Ebben a cikkben segítünk, hogyan tudod ezeket az eszközöket könnyűszerrel WordPress oldaladba integrálni fejlesztői tudás nélkül.
Webanalitika - mit is jelent pontosan?
A Webanalitikai Szövetség (Web Analytics Association) szerint a Webanalitika hivatalos definíciója a következő:
A webanalitika az internetes adatok mérése, gyűjtése, elemzése és jelentése a webhasználat megértése és optimalizálása céljából.
A cél tehát, hogy lássuk és értsük, mit csinálnak látogatóink a honlapunkon, és hogyan segíthet minket ez a tudás abban, hogy elérjük üzleti céljainkat weboldalaink optimalizálásával. Az adatgyűjtés mutatók alapján történik. Webanalitikai mutatók lehetnek például:
- a látogatók száma
- oldalmegtekintések száma
- munkamenet időtartama (egy felhasználó adott idő alatt végzett tevékenységeinek összessége az oldalon)
- weboldalon töltött idő
- kosárérték
- visszafordulás aránya (pl. kosárból)
- visszatérő látogatók száma
#m1-y#A webanalitika tehát fontos és értékes adatokat szolgáltat a weboldaladdal kapcsolatban. Egy igazi “szupererő”, amit kár lenne kiaknázatlanul hagynod!##
Ahhoz, hogy növelni tudd weboldalad és fizetett kampányaid hatékonyságát, és elérd a segítségükkel üzleti céljaidat, szükséged van a látogatók igényeinek feltérképezésére és aktivitásuk elemzésére is. Mindkét terület megismerésére bevethetsz különböző webanalitikai és követési eszközöket, melyek részletes statisztikákat készítenek számodra a mért adatokból. Ez lehet hőtérképes elemzés, amely segíthet javítani honlapodat UX (felhasználói élmény) szempontjából, de egy fizetett kampányhoz használt Facebook Pixel (új nevén Meta Pixel) is. A kapott adatok segítségével pedig nemcsak weboldalad és kampányaid teljesítményét, de marketingköltségeidet is optimalizálni tudod.
Követőkódok - miért van rájuk szükség?
A webanalitikai és követési eszközöket a weboldaladdal is össze kell kötni, hogy a mérések és az adatgyűjtés elkezdődhessen.
Az eszközök bekötéséhez szükséges “követőkódokat” a fiókod (Google Analytics, Google Tag Manager) létrehozásakor a szoftver előállítja, és számodra megjeleníti. Ezek úgynevezett “script”-ek, amelyek <script> tag-el kezdődnek, és </script> záró taggel végződnek.
Ezeket a kódrészleteket (követőkódokat) kell a WordPress oldalad kódjába beilleszteni.
Meta Pixel, GA, GTM - de mik is ezek?
Csak repkednek ezek a mozaikszavak a neten, de amikor először futsz beléjük, nem biztos, hogy elsőre pontosan tudod, melyik kifejezés mit is takar pontosan. Mielőtt megmutatjuk, hogyan illesztheted be őket WordPress oldaladba, előbb lássuk, melyik mire való:
- Meta Pixel, vagy régi nevén Facebook Pixel (FB Pixel)
Facebook képpont. A Facebookon indított hirdetéseidre kattintó látogatók WordPress oldaladon végzett tevékenységeit tudod mérni. Így pontos feedbacket kapsz az egyes FB hirdetéseid hatékonyságáról és eredményeiről, ami segít a hirdetések optimalizálásában, ezáltal pedig a költségeid optimalizálásában is.
- Google Analytics (GA)
A Google ingyenes, saját fejlesztésű webanalitikai (webelemző) eszköze, ami pontos statisztikát készít a weboldaladon töltött teljes felhasználói aktivitásról.
- Google Tag Manager (GTM)
Google Címkekezelő. A Google ingyenes, saját fejlesztésű címkekezelő rendszere, a Google Marketing Platform része. Egy olyan platform, amin keresztül az összes hirdetésedet (Google Ads, Meta Ads, stb.) és elemzést kezelni tudod, beállíthatod az eseményeket (eventeket), melyekről adatot akarsz gyűjteni. Jelenleg az egyik leghatékonyabb eszköz az eredmények értékeléséhez.
#promobox-newsletter###
Követőkódok bekötése WordPress oldaladra
Most, hogy tudod, melyik kódrészlet mire szolgál, lássuk, hogy integrálhatod őket! Ezeknek a követőkódoknak az elhelyezése többféle módon is történhet. Jellemzően háromféle módon tudod ezeket a követőkódokat beintegrálni WordPress oldaladba:
- Manuálisan az oldal forráskódjába
Ez a módszer némi szakértelmet és nagyfokú körültekintést kíván!
Mindkét esetben a <head> és </head> tagek közé illeszd a követőkódot, illetve a <body> és </body> tagek közé az oldal “testébe” helyezendő követőkódot.
- FTP kapcsolaton, vagy cPanelen keresztül:
A header.php fájlba (ebben az esetben a teljes weboldalhoz adódik hozzá a kód), vagy a function.php fájlba illeszted a kódrészletet (ebben az esetben pedig minden egyes oldalhoz egyenként adódik hozzá a kód)
- WordPress admin felületén keresztül a sablon (theme) módosítása (header.php, vagy function.php):
A legoptimálisabb módja, ha az eredeti (szülő) sablonból készítesz, vagy - amennyiben nem egyedi, vagy saját fejlesztésű sablont használsz - a WordPress felületén keresztül letöltesz egy úgynevezett child-sablont (gyerek sablon). Ez megoldja a sablonfrissítés során jelentkező problémát: amikor a sablon frissítésre kerül, akkor a belőle származtatott child-sablon azon részei, amiket hozzáírtál (pl. követőkódok, egyéb akciók), a frissítéssel nem vesznek el (ebben az esetben is a teljes weboldalhoz adódik hozzá a kód).
- WordPress bővítmény segítségével helyezed el a kódot a weboldalon (pl.: MonsterInsights, Insert Headers and Footer, stb.)
Az ilyen típusú bővítményekre jellemző, hogy sablon váltáskor, vagy sablon frissítéskor a követőkódok, Meta pixel, egyéni CSS kódok, stb. érintetlenek maradnak, és nincs szükség újabb beillesztésre.
#m1-p#Lássuk, mit tudnak az egyes bővítmények:##
- Monsterinsights - Egy szuper dashboardot biztosít az oldalad admin felületén az eredmények vizuális értelmezéséhez.
- Insert Headers and Footer - Ezek kevésbé vizuális dashboarddal rendelkeznek, azonban a bővítmény segítségével az oldalad fejlécébe, láblécébe, és törzsébe is beilleszthető bármilyen script (követőkódot is).
- Google Tag Manager segítségével
Ebben az esetben elég a fenti módszerek valamelyikével a Google Tag Manager követőkódját beilleszteni a WordPress oldaladba, ezt követően már a GTM fiókodon keresztül is el tudod végezni a bekötéseket, és a testreszabást (Meta Pixel, Google Analytics).
Meta Pixel bekötése
A fenti módszerek mindegyikével elhelyezhető a követőkód, azonban a manuális módszerrel jelentősen nehezebb, sőt, néha lehetetlen kellően részletesen beállítani az eseményeket (eventeket) - például a kosárba helyezéshez kapcsolódó kosárértéket és egyéb paramétereket. A Google Tag Managerrel történő bekötés a legoptimálisabb a lehetőségek maximalizálása érdekében.
Google Analytics (GA)
Itt is érvényes szabály, hogy a fenti 4 módszer bármelyikével elvégezheted a bekötést. Ebben az esetben mindegyik módszer jól működhet. Abban az esetben, ha Google Analyticset és Meta Pixelt is szeretnél bekötni a weboldaladba, akkor a leghatékonyabb a Google Tag Manager használata.
Google Tag Manager (GTM)
A GTM más tészta. Ezt bővítmény segítségével, vagy forráskódba illesztve tudod bekötni. Ennek a bekötését csak olyan személy tudja elvégezni, aki hozzáfér a WordPress oldalad forráskódjához (FTP, cPanel), illetve a WP admin felületéhez.
Ha időt és energiát akarsz spórolni, akkor csak ezt az egy követőkódot helyezd el az oldaladon, és a többi már gyerekjáték!
Időt, energiát spórolsz
Az eddigiekből már láthatod, ha szeretnéd felturbózni weboldalad, akkor mindhárom eszközre szükséged lesz! Ebben az esetben az eszközök bekötésének legegyszerűbb és leggyorsabb módja a Google Tag Manager bekötése, a másik két eszköz követőkódjának külön elhelyezésére így már nincs szükség!
A GTM fiókon keresztül egyetlen felületen kezelheted az egyes eszközök eredményeit, statisztikáit, részletes beállításokat eszközölhetsz.
Ha pedig mindezt egy hozzáértő marketing ügynökségre bízod, akkor részletes elemzéseket, riportot, szöveges értékelést kapsz az eredményekről, illetve megoldási javaslatot a mutatók javítására, és a weboldalad optimalizálására.
#promobox#Szeretnéd felturbózni weboldalad, optimalizálni költségeidet, és pontos képet kapni a látogatóid tevékenységéről jól átlátható riportok és szöveges értékelések alapján?##