Amikor egy keresési Google Ads kampányt hozunk létre, a beállítások egyik legfontosabb része a kulcsszavak beállítása, vagyis annak a megadása, hogy mely keresési kifejezésekre jelenjen meg a hirdetésünk. Na de mi helyzet azokkal a kifejezésekkel, melyekre nem szeretnénk megjelenni? Ebben segítenek a kizáró kulcsszavak.
Mik azok a kizáró kulcsszavak?
Miután végiggondoltad, hogy milyen keresési kifejezésekre szeretnéd vállalkozásod hirdetését megjeleníteni és elkészültél a keresési kampányod kulcsszavainak beállításával, egy másik nagyon fontos feladat is áll előtted: végiggondolni, hogy milyen keresésekre nem szeretnél megjelenni - és így elkerülni, hogy irreleváns kattintásokra költsd a pénzed. Ez legalább olyan fontos része a sikeres Google Ads kampányok működtetésének, mint a megfelelő kulcsszavak megtalálása.
Hogyan néz ez ki a gyakorlatban? Tegyük fel, hogy egy ruhaüzletet üzemeltetsz Tatabányán. Mégis előfordulhat, hogy valaki, aki Tatabányán tartózkodik (mert valószínűleg lokális célzással hirdetsz), egy szegedi ruhaüzletre keres a Google-ben, például a “szegedi ruhaüzletek” kifejezéssel. Ebben az esetben, ha nem zártad ki a “szegedi” kulcsszót, a hirdetésed meg fog jelenni. Érdemes a “szeged” és a “szegedi” kulcsszavakat is megadni ilyen esetben - illetve egyéb városokat is, hogy azokra se jelenj meg.
De ha olcsó ruhákat árulsz, érdemes kizárni a “prémium” kulcsszavakat is, illetve fordítva is igaz, ha prémium ruhákat árulsz, érdemes az “olcsó”, “ingyenes”, kulcsszavakat is kizárni. Gondold át, milyen gyakori keresések vannak a szektorodban. A mi példánkban fontos, hogy zárjuk ki a “használt” vagy a “second hand” kulcsszavakat is, hiszen nem használt ruhákat forgalmaz az üzlet, és ezekre rengeteg keresés van. De ha valaki egy nagy kereskedelmi láncban keres ruhát, érdemes a kereskedelmi láncok neveit is felvinni kizáró kulcsszóként.
Fontos tehát, hogy minden szempontból végiggondold, milyen keresések érkezhetnek a megadott kulcsszavaidra, és a nem relevánsakat zárd ki. Ha esetleg nem jut eszedbe minden, a Google Ads kampányod “Keresési kifejezések” menüpontjában is inspirálódhatsz: egészen biztosan lesznek ott olyan kulcsszavak a korábbi megjelenések alapján, amelyek a te üzletednek nem relevánsak. Ha megfelelően beállítod a kizáró kulcsszavakat, nemcsak a felesleges költéstől kíméled meg magad, de a minőségi mutató pontszámán is javítasz, ami segít, hogy megelőzd konkurenciáid a hirdetések rangsorában.
Kizáró kulcsszavak egyezési típusai
Ahogyan a kulcsszavaknál, úgy a kizáró kulcsszavaknál is léteznek egyezési típusok. Megadhatod általános egyezésben, kifejezés egyezésben, és pontos egyezésben is.
#m1-p#FONTOS: A kizáró kulcsszavak egyezési típusai nem ugyanúgy működnek, mint a pozitív kulcsszavaknál - nézzük meg példákkal!##
Általános egyezés: hirdetésed nem fog megjelenni, ha a kizáró kulcsszavad valamennyi szava bármilyen sorrendben szerepel a keresési kifejezésben. Ha például “alkalmi cipő” a kizáró kulcsszavad, íme mikre jelenhet meg és mikre nem a hirdetésed:
Kifejezés egyezés: akkor nem jelenik meg a hirdetésed, ha a kizáró kulcsszavad abban a sorrendben szerepel a keresési kifejezésben, ahogyan megadtad a kizáró kulcsszóban. Nézzük meg ismét az “alkalmi cipő” példájával:
Pontos egyezés: csak akkor nem jelenik meg a hirdetésed, ha keresési kifejezés pontosan, betűről betűre megegyezik.
Használj kizáró kulcsszólistát!
Ha már szereztél egy kis tapasztalatot a kizáró kulcsszavak területén, meg fogja könnyíteni a dolgod a kizáró kulcsszólisták használata. Ehhez csoportosítsd a kizáró kulcsszavakat bizonyos szempontok szerint (például irreleváns helységnevek összegyűjtésével), és töltsd fel a Google Ads fiókodba. Ezeket a listákat külön-külön is hozzárendelheted kampányokhoz vagy hirdetéscsoportokhoz - így időt spórolhatsz, hiszen nem kell minden egyes hirdetéscsoporthoz külön felvenned az egyes kizárásokat.
#promobox-newsletter###
Sokféle kizáró kulcsszólistát használhatsz. Ahogy a fentebbi példákból is láthattad, néha érdemes városok neveit egy listába szedni és kizárni. Vagy nagy kereskedelmi láncok neveit összegyűjteni és kizárni. Készíthetsz egy listát konkurenciádról, de konkrét termékek neveit is kiválogathatod, amiket nem árulsz, hogy kizárd őket és ne jelenj meg a keresésükre.
Ilyen kulcsszócsoportokhoz, amiket listákba szedhetsz és kizárhatsz, több helyen is kaphatsz ihletet. Használd akár a kulcsszótervezőt vagy, ahogy fentebb is volt róla szó, a keresési kifejezések menüpontot - mindkettőben rengeteg irreleváns kulcsszót találhatsz. De Google keresésekkel a főbb kulcsszavaidra és a keresés során megjelenő keresési javaslatoknál is találhatsz olyanokat, amikre nem szeretnél megjelenni.
Összegzés
Kizáró kulcsszavakkal és kizáró kulcsszólistákkal sokkal relevánsabbá teheted a Google keresési hirdetéseidet, és elkerülheted, hogy a büdzsédet fölösleges kattintásokra pazarold. Növelni fogod a kulcsszavaid és hirdetéseid minőségi mutatóját, magasabb lesz az átkattintási arányod, és még az is lehet, hogy a minőségi javulás hatására a kattintási költséged is valamelyest csökkeni fog, vagyis olcsóbban hirdethetsz. Megéri ezekkel foglalkozni, ugye?
#promobox#Ha nem szeretnél bajlódni Google Ads kampányaid ennyire részletes beállításával, bízd PPC specialistákra a feladatot - vedd fel velünk a kapcsolatot!##