Az információáramlás gyorsulásával a keresési módokat is alig tudjuk már követni. Itt van például a hangalapú keresési mód, amely mára már alapvető funkciója a keresőknek és egyre többen használják a mindennapokban. Ebben a cikkben bemutatjuk a hangalapú keresés világát, hogyan lehet használni, valamint bemutatjuk hatását a keresőoptimalizálásra.
A szóbeli parancsok ideje
A nyolcvanas évekbeli sci-fikben láthattunk olyan jeleneteket, ahol hősünk - mára már mosolyognivaló díszletek között - kérdéseket tesz fel és utasításokat ad egy komputernek. Úgy, mintha mi sem lenne természetesebb, egyszerűen csak beszél valakihez vagy valamihez, ami pontosan végrehajtja a parancsokat. Beszélni egy géphez? Tulajdonképpen egy mesterséges lényhez? Akkoriban mindez meglehetősen futurisztikusnak és filmvászonra illőnek tűnt, ám manapság ez már konkrétan a valóság.
És hogy is volt ez a mi életünkben? Valaha, ha meg akarunk tudni egy információt, például telefonszámot, akkor elővettük a salátává olvasott robosztus telefonkönyvünket, a telefon kötelező tartozékát, és időt nem kímélve addig lapozgattuk, amíg akivánt számot megtaláltuk a több százezer sor között. Aztán jött a digitalizáció. Ha valamilyen információt szeretnénk megszerezni, ezt számítógép és a világháló segítségével tesszük meg. Igaz, használni kell az ujjainkat a gépeléshez, mert a kéréshez az információt írott formában adjuk meg, de ez a módszer már sokkal gyorsabb és egyszerűbb, mint a telefonkönyv lapozgatása. Ugye mennyivel kényelmesebb egyszerűen csak kimondva, hanggal keresni, utasítani a gépet, mint fáradságos munkával leírni a kérdést! Mit kínál hát nekünk ez a keresési út?
A hangalapú keresés lényege, hogy lehetővé teszi a számunkra, hogy hangparancsokkal keressünk információkat az interneten, anélkül, hogy be kellene gépelni a keresési kifejezéseket.
Felgyorsult világunkban ki nem végez egyszerre legalább háromféle dolgot? A szóbeliség éppen ezért különösen hasznos lehet olyan helyzetekben, amikor a kezeink más tevékenységgel vannak elfoglalva, például vezetés vagy főzés közben. Nem véletlen tehát, hogy a Google hangalapú keresése az egyik legnépszerűbb ilyen szolgáltatás, amely mesterséges intelligencia segítségével dolgozza fel a felhasználói kéréseket.
A technológia: szavakból szöveg
A használata egyszerű. Aktiválásának legegyszerűbb módja ha keresőmotorokban található mikrofon ikonra kattintva indítjuk el a keresést. A Google Voice Search technológia segítségével a felhasználók által kimondott szavak szöveggé alakulnak át, mintha csak begépeltük volna a Google keresőjében.
Hogyan tudom használni a hangalapú keresést?
A hangalapú keresés a keresőmotorból asztali számítógépen, táblagépen és más mobileszközökön egyaránt lehetséges.
Számos olyan helyzet van, amikor a kezünk már foglalt valamely tevékenységgel és mindeközben keressük az információkat. Könnyű és spontán használata miatt - nem meglepő módon - a leggyakrabban a telefonon használják a hangalapú keresés funkciót.
Ahogy szóban általában spontánabbak és természtesebbek vagyunk, az ilyen típusú keresés is természetesebb, ezért sokszor pontosabb és relevánsabb találatokhoz vezet.
Ugyanazt a keresési találatot adja
Bár a keresőszavak és kifejezések módosulhatnak aszerint, hogy írásban vagy szóban keresünk, (pl. begépelem azt: hogy “13. kerületi szállodák”, de azt mondom, hogy “keress a 13. kerületben szállodát”) mégis ugyanazokat a keresési eredményeket kapjuk akár asztali gépen, akár okostelefonról indítottuk a keresést.
Hogyan befolyásolja a hangalapú keresés a SEO-t?
Mivel a hangalapú keresési mód csupán egy másik módja a keresési kifejezések bevitelének, így közvetlenül nem befolyásolja a SEO-t , mégis figyelembe kell venni amikor kialakítjuk a jövőbeni SEO stratégiát.
Nem nehéz belátni, hogy miért.
#m1-p#Ugyanarra dologra keresve mást írunk be keresőkifejezések a keresőmezőbe, és mást mondunk szóban ezért a hangalapú kereséssel új, eddig kevéssé használt keresőkifejezések is előtérbe kerülnek. ##
Mivel ezek keresések gyakran hosszabbak és természetesebben hangzanak, mint a gépelt keresési lekérdezések, a weboldalakakat érdemes ezentúl a hangalapú keresési szokásokra is optimalizálni. Tulajdonképpen kibővül a kulcsszavaink köre, mert a hosszabb kereső mondatok is fontos szerephez jutnak.
Weboldalak optimalizálása a hangalapú keresésre
A szóbeli keresés jelentősen befolyásolja a keresési szokásokat, ami jelentős kihatással van a kulcsszavakra ezért érdemes az új keresőkifejezéseknek megfelelően újra optimalizálni tartalmainkat. Értelemszerűen a mobilbarát, gyorsan betöltődő oldalak, valamint a természetes nyelven megfogalmazott, a kérdésekre konkrét válaszokat adó, jól strukturált tartalmak kerülnek előtérbe.
Mire érdemes fókuszálni?
A SEO szempontjából a hangalapú keresés alapvetően formálja át azt, hogyan kell a weboldalaknak kommunikálniuk a felhasználókkal.
Természetes nyelvhasználatot célzó kulcsszavak
A hangalapú keresések az általánosan beszélt nyelven történnek, mivel a felhasználók úgy beszélnek az eszközeikhez, mintha egy emberrel beszélnének. Ez azt jelenti, hogy a kérdésekben szereplő, kérdőszavak (pl: hol, milyen, mennyi, stb.) , társalgási kulcsszavak (pl: hogyan kell, mutasd, találj stb) és a long-tail kulcsszavak egyre fontosabbá válnak. Külön kutatást érdemel, hogy miként mondják ki, illesztik össze a felhasználók a vállalkozásunkra, szolgáltatásunkra utaló kulcsszavakat, és ennek megfelelően készíteni el a tartalmakat.
Gyors válaszok
Szinte mindig konkrét válaszokat kívánnak, nem egy homályos leíró részt vagy egy weboldal listát. Ez növeli az ún. featured snippets és egyéb gyors és konkrét válasz formátumok fontosságát.
Lokális keresések
Gyakran céloznak meg lokális információkat, mint például "hol található szálloda a közelben?” Ezért a helyhez kötött találatok szerepe is felértékelődik.
#promobox-newsletter###
Milyen elemeket építsünk a weboldalba?
Gyakran Ismételt Kérdések (FAQ) oldalak
A Kérdések és válaszok típusú tartalmak kiválóan alkalmasak arra, hogy az érdeklődők hétköznapi nyelven megfogalmazott kérdéseire gyorsan és kimerítően válaszoljanak.
Schema markup használata
A strukturált adatok, mint a Schema markup, segítenek a keresőmotoroknak jobban megérteni a weboldal tartalmát és elősegítik az oldal featured snippets-ekben megjelenítését. A kiemelt dobozok egyre nagyobb teret hódítanak maguknak a keresőoldalak tetején, ezért kiváló lehetőséget biztosítanak, hogy weboldalunkkal megjelenjünk köztük.
Mobilbarát weboldal és gyors betöltődés
Eddig is sokat hallottuk már, hogy milyen fontos a mobilbarát weboldal, és ahogy ez az eszköz egyre jobban az életünk részévé válik, úgy ennek is csak tovább nő a jelentősége. A hangalapú keresések többsége mobil eszközökről történik, ezért létfontosságú, hogy gyorsan betölthetők és könnyen navigálhatók legyenek mobilról is.
A jövő technológiája
Okos otthonok
A hangalapú technológiák, mint például a Google Assistant, az Amazon Alexa és az Apple Siri, már most is központi szerepet játszanak az egyre népszerűbb okos otthonok kialakításában. Segítségükkel lehetővé válik, hogy egy szavunkba kerüljön, hogy az ablakokat redőnyök sötétítsék, vagy hogy bizonyos lámpák felkapcsolódjank, és még sorolhatnánk. A technológia rohamosan fejlődésével egyre több eszköz és alkalmazás válik vezérelhetővé szóban, hangon keresztül, tovább növelve az életünk kényelmét.
#m1-y#Nincs már messze, hogy a szóbeli vezérlés szempontjából valóban olyan legyen az életünk, amelyet eddig csak a filmvásznon láthattunk.##
Technológia, mely esélyegyenlőséget teremthet
Nem vagyunk egyformák. A hangalapú technológiák új kapukat nyitnak az online tartalmak felé azok számára is akik nehézségekkel küzdenek az írás- olvasás vagy a gépelés terén. A szóbeli kereséssel számukra is egyszerűen elérhetővé válik az interneten fellelhető a hatalmas információhalmaz.
#promobox#Szakértői tanácsra lenne szükséged honlapod keresőoptimalizálásához?##