A SEO (vagyis a Search Engine Optimization) lényege, hogy a keresőmotorok algoritmusaihoz igazítva weboldalad minél előrébb kerüljön a kereső találati listáján, nagyobb organikus forgalmat generálva ezzel. A cégek számára nagy fejtörést okoz, hogy vajon érdemes-e keresőoptimalizálásba fektetni (egyértelműen igen!), és ha már forrásokat fordítanak a SEO-ra, akkor azt házon belül alkalmazott szakember segítségével tegyék-e meg vagy pedig kérjék keresőoptimalizálással foglalkozó, külső szakember vagy ügynökség segítségét.
A döntés nem egyszerű, ám a meghozatalához most nyújtunk egy kis segítséget. Megnézzük, mi szól a házon belüli, valamint az ügynökségen keresztül történő „SEO-zás” mellett és ellen. Ahhoz azonban, hogy érthető legyen a két oldallal kapcsolatos áttekintés, röviden bemutatjuk, mivel is foglalkozik tulajdonképpen a SEO.
Néhány szó a SEO-ról
A Google algoritmusai – melyek alapján értékel egy-egy weboldalt – folyamatosan változnak, az azonban biztos, hogy a releváns, minőségi tartalmakat részesíti előnyben. Az olyan értékes kontenteket, melyek célja a felhasználói élmény megteremtése és fokozása.
A keresőoptimalizálásnak számos eszköze létezik, melyeket On-Site és Off-Site SEO-ra oszthatunk. Előbbi, vagyis az On-Site SEO mindazoknak a beállításoknak az összessége, melyeket Te magad is befolyásolhatsz a weboldaladon (vagyis a weboldal felépítése, a keresőoptimalizált szövegírás, a képek, a formázások és a kifelé mutató linkek milyensége és mennyisége). Ezzel szemben az Off-Site SEO részei mindazok a külső tényezők, melyek hatást gyakorolnak a weboldaladra. Ezeket nehezebb irányítani, de azért nem lehetetlen (ide tartozik például a linképítés, a megosztások, a kommentek, a PR cikkek, a kapcsolattartás, a vélemények, a fórumok stb.)
A Hubspot 2020-as felmérése szerint ma már a cégek mintegy 64%-a nyúl a SEO eszközeihez annak érdekében, hogy honlapja minél előkelőbb helyet foglaljon el a kereső találati listáján, ezzel több látogatót vonzzon az oldalára, amivel pedig bevételeit is növelheti. Érthető, hogy senki sem szeretne a versenytársai mögött kullogni. Ehhez azonban a keresőoptimalizálás ma már nélkülözhetetlen.
Keresőoptimalizálás házon belül
Láthatjuk, hogy a keresőoptimalizálás komplett stratégia alkotását és végrehajtását, a beállítások folyamatos felülvizsgálatát, szükség esetén módosítását vonja maga után. Ezért a cégek számára érdemes lehet külön munkatársat foglalkoztatni a SEO feladatokra. Ez valóban így van?
Érvek
A házon belüli SEO szakértő foglalkoztatása mellett szól egyértelműen, hogy:
- Senki sincs tisztában jobban az adott cég működésével és piacával kapcsolatban, mint egy belső alkalmazott.
- Az ügyfélkörrel is kétségkívül állandó kapcsolatban áll, így jobban is ismeri őket.
- Mivel alkalmazott, érvényesül a hierarchia szerepe, ezáltal jobban kontrollálható, ellenőrizhető a munkája, valamint könnyebben is utasítható.
- Csak az adott cég honlapjaira fókuszál, kizárólag a munkahelye keresőoptimalizálása szerepel figyelmének középpontjában.
- Ráadásul más feladatokba is bevonható, melyekhez ért (pl. az online marketinghez), sőt, ajánlott is bevonni, hiszen ezek a feladatok összefüggenek egymással.
Ellenérvek
Ugyanakkor a házon belüli SEO szakember alkalmazásnak vannak hátulütői is:
- Ahogy említettük, az algoritmusok lényegében állandóan változnak. És bár senki nem tudja, milyen szempontok alapján is rangsorol pontosan a keresőóriás, azért sejthető. Ahhoz, hogy folyamatosan naprakész tudás birtokában legyenek a SEO szakemberek, elengedhetetlen a folyamatos képzés.
- A SEO szakértők által alkalmazott eszközök (például SEMrush, Ahrefs, Majestic, SEO Powersuite) meglehetősen drágák egy cég számára. Pl. SEMrush min. havi 120 USD, az Ahrefs min. havi 99 USD, de a SEO Powersuite csomag is minimum évi 299 USD nem akciós időszakban.
- Mivel sajátos tudást és látásmódot igényel a munkakör, rendkívül nehéz ilyen szerteágazó ismeretekkel rendelkező alkalmazottat találni, pláne megfizethető bérigénnyel.
- A SEO összetett feladat, ám egy átlagos kis- és középvállalkozás életében nem jelent napi 8 órás elfoglaltságot, így nem feltétlenül éri meg ezért külön alkalmazottat felvenni.
- Egy alapos elméleti és gyakorlati SEO tapasztalatokkal rendelkező szakember teljes havi bérköltsége könnyen elérheti az 500.000,- Ft-ot is.
#promobox-newsletter###
Keresőoptimalizálás ügynökségi segítséggel
Épp ezért a KKV szektorban általában jobb megoldás keresőoptimalizálással foglalkozó ügynökséghez fordulni SEO terén. Egy SEO ügynökség - miután megismerte a cég működését, célpiacát, termékeit/szolgáltatásait, az ügyfél igényeit és egyéb jellemzőit - SEO audit keretében felméri a vállalkozás honlapját, kiszűri az esetleges (SEO szempontoknak ellentmondó) hibákat, felkutatja és megvizsgálja a versenytársakat. Az eredmények tükrében pedig az ügyfél céljainak, eszközeinek és a rendelkezésre álló időtávnak megfelelően komplett stratégiát készít a cég (honlapjai) számára a keresőoptimalizálás végrehajtása érdekében.
Érvek
A SEO ügynökség alkalmazása mellett pont ezért számos érv szól, mégpedig:
- Egy ügynökség komplett SEO csapattal dolgozik, melynek tagjai különböző, keresőoptimalizáláshoz elengedhetetlen készségekkel rendelkeznek (úgymint szövegírás, linképítés, technikai beállítások stb.).
- Ismereteik nem csupán egy adott cégtípusra szabottak, hiszen számos iparág jellemzőit átfogóan ismerik.
- Gyakorlati tudásuk - melyet folyamatosan alkalmaznak és fejlesztenek – felülmúlhatatlan.
- Rendelkeznek mindazokkal a keresőoptimalizálást támogató, fentiekben említett szoftverekkel, melyek beszerzése egy cég számára túl költséges lenne.
- Amennyiben a keresőoptimalizálás kiszervezésre kerül egy ügynökséghez, a belső munkaerő a marketing egyéb területeivel tud foglalkozni.
- Egy ügynökség alkalmazása bizonyítottan gyorsabb, eredményesebb és hatékonyabb is.
Előfordulhat azonban, hogy a cégvezetők ódzkodnak attól, hogy kiszervezzék a keresőoptimalizálást.
Ellenérvek
Keresőoptimalizálással foglalkozó ügynökséggel történő együttműködésnek is lehetnek hátrányai, melyekkel célszerű tisztában lenni:
- A folyamatos kapcsolattartás és az egyeztetések lebonyolítása sok időt és energiát emészthet fel.
- Sőt, az elvégzett munka ellenőrzése is nehézkesebb a hozzá nem értők számára, ha nincs házon belül olyan szakember, aki ezt el tudja végezni.
- Nem beszélve arról, hogy az ügynökségek legtöbbször úgynevezett brief-ek (a közös munka részletezésére szolgáló „vázlatok”) alapján dolgoznak. Ezek elkészítése pedig a cégek számára sokszor megterhelő és időigényes.
- Az ügynökségek komplett csomagok alapján dolgoznak, amelynek költségei sokszor magasra rúghatnak. A havidíjak már egy lokális piac esetén is elérhetik a havi 100.000-150.000 Ft-ot, míg nemzetközi projektek esetén ennek többszörösei is lehetnek. Ezzel szemben azonban bérköltségekkel, eszközigénnyel és a képzés költségeivel nem szükséges számolni.
Mindenkinek saját erőforrásaihoz, igényeihez és mérten kell eldönteni, hogy házon belül vagy marketingügynökség alkalmazásával oldaná-e meg a keresőoptimalizálást. Ugyanakkor talán a mérleg egyik serpenyője felé billentheti a döntést az, hogy egy marketingügynökség nem embert ad, hanem tudást. Olyan naprakész, a változásokhoz folyamatosan alkalmazkodó tudást, mely egészen új irányba helyezheti céged működését és megítélését. A legnagyobb konverziót a Google találatok eredményezik, így a SEO kiemelkedő szerepe vitathatatlan.
Zárszó, konklúzió, ajánlás, összegzés
Akár házon belüli, akár ügynökség segítségével történik a honlapunk keresőoptimalizálása, az biztos, hogy a SEO-val foglalkozni kell. A SEO a Google hirdetéseink sikerességében is segítségünkre van, így még inkább felértékelődik ez az online marketing ágazat.
#promobox-szolg-seo#Gyakorlott szakértőink kezébe szeretnéd adni a honlapjaid keresőoptimalizálását?##