A linképítés (link building) a SEO, tehát a keresőoptimalizálást végző szakemberek legnehezebb, ugyanakkor legfontosabb feladata. A linképítés során a weboldalad számára szerzel hivatkozásokat külső webhelyekről. Minél több jó minőségű, releváns link mutat egy oldalra, annál eredményesebb lehetsz SEO szempontból, annál előrébb kerülhetsz a Google találati listáján.
A linképítés tehát a tartalmi és a technikai SEO mellett a keresőoptimalizálás egyik legmeghatározóbb eszköze. Egyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy több releváns, hiteles, népszerű oldalról származó link a Te weboldalad forgalmát is növeli majd, hiszen a Google pozitívan értékeli azt. Ennél azonban a helyzet egy kicsit bonyolultabb, ugyanis a linképítés a SEO azon területe, melyet a lehető legnehezebb befolyásolni. Az alábbiakban megnézzük, hogyan is működik a linképítés!
A linképítés története
Annak érdekében, hogy megértsd, miért van ekkora jelentősége a linképítésnek és miért nehezebb a dolgod most, mint mondjuk egy évtizeddel ezelőtt, tekintsük át a linképítés történetét dióhéjban.
A Pagerank (PR) megjelenése
A linképítés 1998-ban kapott kiemelt jelentőséget, amikor is Larry Page, a Google egyik alapítója megalkotta az ún. PageRank (PR) mutatót, amely egy algoritmus a kereső rangsorának meghatározására. Egy weboldal helyezését ekkor befolyásolta először az, hogy hány külső link mutat az oldalra. Fontos megjegyezni, hogy a minőség itt még nem volt fontos, kizárólag a mennyiség.
#promobox-newsletter###
A PageRank melletti másik újítás - szintén a Google által -, hogy a horgonyszövegekben található kulcsszavakat a kereső tárolta, és a rangsorolásnál figyelembe is vette. Így linképítés során a horgonyszövegek is jelentős szereppel bírtak. Elterjedt a fórumokban, kommentekben, blogokhoz szánt megjegyzésekben történő linkmegosztás. Érthetően ezzel nem a minőségi, releváns tartalmat szolgáltató, hanem a silány, jelentéktelen oldalak kerültek előtérbe. Így elkerülhetetlenné vált az algoritmus frissítése.
Hello, Jagger!
A 2005-ös Jagger update jelentős változást hozott a keresőoptimalizálásban. Analizálta a horgonyszöveget, a linkelt oldal tartalmát és a betöltés sebességét is. Jaggerrel került középpontba a minőség a mennyiséggel szemben. A linkgyűjtő, spam oldalakat és az egyéb SEO hack-eket - úgy, mint a tartalom duplikálása, rejtett kulcsszavak, kulcsszóhalmozás, linkvásárlás - a Google büntette.
Pingvin és Panda
A 2011-es Panda frissítés célja a spam visszaszorítása és a tartalomfarmok felszámolása volt. A 2012-ben debütált Pingvin az algoritmusok egyik leginkább agresszív változata, amely az ócska minőségű és a különös (nem természetes) linkeket tartalmazó oldalakra, valamint a túloptimalizálás elkerülésére fókuszált. A mindeddig népszerű linképítési technikák így kockázatossá váltak, a kereső nem vette figyelembe ezeket az oldalakat. A büntetés pedig a hátrébb sorolás, a PR érték csökkentése, legrosszabb esetben pedig az oldal Google indexből való törlése volt.
Jelenleg a Google számára a link minősége áll a középpontban a mennyiséggel szemben. A linképítés igen összetett és szakértelmet igénylő feladat. Alkalmazása nélkül egy bizonyos szint fölé jutni szinte lehetetlen. Napjainkban a „prémium linképítés” technikája, a természetes linképítés kerül alkalmazásra a legtöbb esetben, amely során minőségi, megbízható, népszerű oldalakon, terjedelmes (legalább 400-500 szavas) szövegekben kerül elhelyezésre a link.
Így építs linket!
Linképítésre egy weboldal tartalmi és technikai “SEO-zását” követően kerülhet sor. A keresőrobotok a rangsor kialakítása során azt vizsgálják meg, hogy hány és milyen minőségű link mutat egy adott oldalra. Minél erősebb külső oldalakról érkeznek linkek az oldaladra, annál értékesebbnek nyilvánít majd a kereső és annál nagyobb lesz a forgalmad. Számos hiteles és erős oldalról érkező linkkel tarolni fogsz a Google találati listáján, linkek nélkül azonban nem jutsz majd előre. A linképítés szerepe tehát meghatározó, de mégis: honnan szerezz linkeket és egyáltalán, milyen a jó link?
A jó link jellemzői
A jó link releváns, hasznos és természetes. A hitelességet úgy érheted el, ha olyan erős oldalakról szerzel linket, amelyek egyébként is jól szerepelnek a keresőben. A hitelesség mérésére leginkább két mérőszámot alkalmaznak: a DA (Domain Authority) és a PA (Page Authority) értékeket. Egy oldal hitelességéről például itt kaphatsz információt: http://opensiteexplorer.com/
A link minősége ellenőrizhető úgy is, ha megnézed:
- A linkelt oldalt indexelte-e a kereső? (Olyan oldallal nem érdemes bajlódni, melyet nem ismer el a Google.)
- Találhatóak-e kapcsolati adatok a weboldalon? (Egy senkihez sem tartozó oldalt a Google sem fog előnyben részesíteni.)
- Az oldal látogatottságának mértékét: a SemRush vagy Ahrefs program használatával
- A backlink profilt: az Ahrefs.com oldalon lekérhető a már említett Domain Rating szám (minél magasabb, annál jobb)
- Az oldalad témájába vágó, releváns oldalról érkezik-e a link?
- Milyen a tartalom minősége?
- A természetes linkek vagy a fizetett linkek vannak-e többségben?
- Mennyi fizetett vendégposzt van az oldalon? (A túl sok ilyen sem előnyös.)
A minél természetesebb linképítés érdekében érdemes többféle linket beszerezni. A leggyakrabban előforduló backlink típusok a vendégblogok, a képlinkek (bannerek), a social media linkek, a link nélküli említések, az interjúk, az idézetek, a fizetett linkek, a kommentek, a hozzászólások és a widgetek.
Linkszerzés mesterfokon
Most, hogy már tudod, hogy milyen a jó link és milyen fajtái vannak, nézzük meg, hogy mégis hogyan lehet rájuk szert tenni! Arról már beszéltünk, hogy jelenleg a Google algoritmusai a minőségi szempontokat helyezik előtérbe a mennyiségiekkel szemben. Egy oldal életének kezdetekor azonban még a rosszabb minőségű linkekkel is többet érsz, mint azzal, ha egyáltalán nem rendelkezel linkekkel. Ilyenkor is törekedj azonban arra, hogy a sajátodnál erősebb oldalakról szerezz linkeket. A weboldal fejlődésével azonban a keresőoptimalizálás során törekedj erős, minőségi linkeket megkaparintani a következő módszerek alkalmazásával!
1. Vedd szemügyre az ellenséget!
A versenytárselemzés, mint SEO szolgáltatás a linképítés szempontjából is jelentőséggel bír. Különböző alkalmazások segítségével nézd meg, honnan szerzett linkeket a konkurencia! Ezzel a módszerrel könnyű ötleteket meríteni.
2. Keress rá a magadra!
Nézz utána annak, ki említette meg a cégedet. Ha jól végzed a munkádat, előbb-utóbb biztosan szóba kerülsz majd. A linkek beépítéséről azonban a legtöbben hajlamosak elfeledkezni. Így azokat, akik említést tettek rólad, kérd meg, hogy helyezzenek el az oldaladra mutató linket is az adott tartalomban. Az említések felfedezésére kiváló eszköz a Google Értesítő, de önmagadra való kereséssel vagy a hírkeresővel is ráakadhatsz néhány utalásra.
3. Vendégeskedj más oldalán!
A legkézenfekvőbb megoldás, ha írsz egy vendégposztot egy releváns oldalra, ám nyilvánvalóan ez a legidőigényesebb is. Az Ahrefs Content Explorer menüpontjában a kulcsszókutatás során kiválasztott kulcsszavakra keresve könnyedén rátalálhatsz azokra az oldalakra, amelyek megfelelőek lehetnek számodra. A vendégposztolás win-win helyzetet teremt, mindkét fél számára előnyös. A linket adónak azért, mivel publikálhat egy jól megírt cikket, amely organikus forgalmat hoz, míg a linket kapó pedig bizalmi szignálokat kap.
Annak ellenére, hogy energiaigényes linkszerzési technika, még ma is az egyik legnépszerűbb módszer. Előnyei között szerepel, hogy általa jó backlinkhez lehet jutni, ami releváns, hiteles oldalról származik. A link ráadásul dofollow link lesz, így forgalmat is terelhetsz az oldaladra a segítségével.
4. Keress rá a képeidre!
Nem csak magadra, de az általad készített, saját képekre is rákereshetsz a Google Képkeresőben. Azokat pedig, akik használják a képeidet, animációidat, egész egyszerűen kérd meg, hogy linkeljék meg azokat.
5. Állítsd helyre a hibás linkeket!
A http://www.brokenlinkcheck.com/ segítségével hibás, 404-es vagy 500-as linkeket adó oldalakra bukkanhatsz a versenytársak backlinkjei között. Miután rátaláltál egy-egy ilyen oldalra, kérd meg a weblap üzemeltetőjét a hiba javítására és arra, hogy a Te oldalara linkeljen tovább!
6. Linkvásárlás
Ha a keresőoptimalizálást SEO ügynökség által végezteted el, nyilvánvalóan fizetsz a SEO szolgáltatás igénybevételéért, amelynek része a természetes hatású linképítés is. A linkvásárlás azonban nem erre utal, hanem arra a tevékenységre, amely során linkek árusításával foglalkozó weboldalakkal üzletelsz. Ezeket kételkedve kezeld még akkor is, ha kifejezetten erős linkekkel kereskednek. Ezek a weblapok ugyanis tiltott módszerekhez is folyamodhatnak és csak átmeneti sikereket hozhatnak.
Ha mégis ehhez a megoldáshoz folyamodnál, akkor válassz kellően erős, saját témával rendelkező weboldalt. Olyat, ami kevés, a szövegen belül elhelyezkedő külső hivatkozást tartalmaz. A megfelelő SEO szolgáltatás kiválasztása során számos ilyen és ehhez hasonló szempontot kell mérlegelned az eredményes keresőoptimalizálás érdekében.
Amit még a linképítésről tudni kell
A linképítés meghatározó eleme a horgonyszöveg, vagyis azok a szavak, szókapcsolatok, amelyeket linkkel látsz el. Fontos, hogy egy adott oldalon belül legfeljebb a linkek fele tartalmazza a horgonyszöveget vagy a kulcsszót. A márka erősítése és a természetes hatás érdekében érdemes a márkanevet vagy a domain nevet a horgonyszövegbe csempészni. Manapság jelentőséggel bírnak az ún. nofollow linkek is, vagyis azok, amelyek például a fórumokon vagy a Wikipedian szerepelnek.
Láthatjuk, hogy a keresőoptimalizálás, azon belül is a linképítés számos módon valósítható meg, van azonban néhány tevékenység, amelytől érdemes tartózkodni. Ezek a black hat, vagyis “fekete kalapos” módszerek, amelyeket a Google nagyon nem szereti, sőt büntet is. Ide sorolhatók többek között a privát bloghálózatok, a rövid, gyenge minőségű és nem releváns szövegbe épített linkek és a rejtett linkek is.
A linképítés a SEO meghatározó területe, ám a tartalmi és a technikai SEO rendbetétele nélkül mit sem ér. A keresőoptimalizálás részeként azonban, a benne rejlő lehetőségek kihasználásával hitelességgel ruházza fel a weboldaladat, elismerést vív ki számára, sőt új, szakmailag hasznos kapcsolatokra is szert tehetsz a segítségével.
Zárszó, konklúzió, ajánlás, összegzés
Linképítés nélkül nem fogunk tudni a jövőben jó organikus helyeket elérni komoly keresőoptimalizálási versenyben. Lehet félni a linkszerzéstől, de mindenképpen fontos feladat 2022-ben és még fontosabb lesz a jövőben.
Ez a feladat nagyon időigényes, mint ahogy az egész keresőoptimalizálás, min. 3-6 hónap után hozhat eredményt. Persze csak akkor, ha megfelelő minőségben történt a linképítés. Mindenki maga is nekiállhat ennek, de nem egyszerű feladat a megfelelő oldalakat kiválasztani, majd megszerezni a hőn áhított linkeket.
#promobox-szolg-seo#Minőségi linképítésre van szükséged, vagy nincs időd ezzel foglalkozni? nem csak PR cikkes oldalakról szeretnél hivatkozásokat szerezni, hanem komoly és releváns honlapokról is?##